EPN-V2

DKHO6200 Tredimensjonal form Emneplan

Engelsk emnenavn
Three-dimensional form
Studieprogram
Kunst og håndverk 1
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Forkunnskapskrav

Se emneplan BLH3320 Aesthetics and Special Needs - Nordic Childhoods

Læringsutbytte

Se emneplaner for beskrivelse av studiet

Arbeids- og undervisningsformer

Se emneplaner BLH3320 og BLH3310

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen. 

Arbeidskrav: 

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav. 
  • Ett praktisk estetisk arbeid knyttet praktisk skapende arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter  

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:  

  • faglige innføringer og demonstrasjoner 
  • felles faglige drøftinger og vurderinger 
  • gruppe- og prosjektarbeid 

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder: 

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalgt av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig