EPN-V2

DKHO6100 Todimensjonale uttrykk Emneplan

Engelsk emnenavn
Two-dimensional expressions
Studieprogram
Kunst og håndverk 1
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til todimensjonal form, bilde, kunst og digitale uttrykk som undervisningsområde i skolen. Emnet vektlegger skapende arbeid gjennom aktuelle digitale uttrykk. Dette omfatter ulike uttrykk og verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto m.m. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Formidling av kunst, kultur og miljø i undervisning.
  • Fra idé til ferdig produkt gjennom praktisk skapende arbeid i ulike medier.
  • Formidling gjennom digitale medier og visuell dokumentasjon.
  • Formidling og skoleutvikling gjennom lokalt FoU arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skapende arbeid gjennom kunst- og designprosesser.
  • har kunnskap om barn og unge ytringsformer gjennom visuell kommunikasjon der kritisk refleksjon over visuelle virkemidler og kulturelle referanser står sentralt.
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre digitale ressurser i undervisning
  • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i todimensjonale og digitale uttrykk
  • kan tilegne seg tekniske og motoriske ferdigheter i arbeid med omsette en ide til ferdig produkt gjennom ulike verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer
  • kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
  • kan reflektere over eget digitalt arbeid i skapende virksomhet og i visuell dokumentasjon
  • kan anvende og reflektere over eget FoUI-arbeid ved egen skole/arbeidsplass og kan formidle ulike emner og problemstillinger innen visuell kommunikasjon

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning, vurdering og arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i kunst og håndverk
  • kan overføre eget praktiske FoU-arbeid til egen undervisningssituasjon, endringsarbeid og erfaringsdeling på egen skole
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning. 

Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
  • Ett praktisk estetisk arbeid knyttet praktisk skapende arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger
  • gruppe- og prosjektarbeid

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:  

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt. 
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser . 
  • En fagdidaktisk refleksjon. 

Totalt 2000-2500 ord

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheit og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvida innsikt i korleis gutar og jenter på 5.-10. trinn kan motiverast til lesing og vidareutvikle leseforståing og lesestrategiar, både elevar med norsk som førstespråk og elevar med norsk som andrespråk
  • har utvida innsikt i korleis elevar på 5.-10. trinn kan vidareutvikle skriveferdigheitene sine, både elevar med norsk som førstespråk og elevar med norsk som andrespråk
  • har utvida kunnskap om munnlege og skriftlege sjangrar i tradisjonelle og moderne medium og innsikt i korleis elevar på mellomtrinn og ungdomstrinn utviklar kunnskap om desse og kan bruke dei i eige tekstarbeid
  • har kunnskap om sentrale verk i norsk skjønnlitteratur frå 1900 til i dag, litteraturteori og didaktiske tilnærmingar
  • har kunnskap om svensk, dansk og samisk og kjennskap til nasjonale minoritetspråk
  • har kunnskap om fleirspråklegheit, fleirspråkleg praksis, og om det å lære norsk som andrespråk
  • har kunnskap om retorikk

Ferdigheit

Studenten

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan setje i gang, rettleie og vurdere munnleg, skriftleg og samansett tekstproduksjon for elevar frå 5.-10. trinn, og grunngi karakterane som vert sette
  • kan leggje til rette for og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevane
  • kan samanlikne tekstar skrivne for ungdom og vaksne med tanke på innhald og form
  • kan lese, analysere, tolke og vurdere tekstar (også samansette), sjå dei i eit historisk perspektiv og setje dei inn ein kulturell og offentleg samanheng
  • kan setje sentrale norske tekstar og eit utval samiske tekstar inn i ein historisk samanheng og sjå dei i lys av nordisk l itteratur.
  • bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan analysere og tolke tekstar om migrasjon og sjå dei i lys av aktuelle og/eller historiske situasjonar
  • rettleie elevar i ulike former for munnleg og skriftleg argumentasjon, med retorikk eller andre faglege tilnærmingar som verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • er ein sikker munnleg språkbrukar og stødig i bokmål og nynorsk
  • kan arbeide med språk og tekst i fleirspråklege klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing som tar den fleirkulturelle røyndomen på alvor
  • kan rettleie elevar i arbeid med tekstar slik at dei kan utvikle seg sjølv, skaffe seg kunnskap og førebu seg for aktiv deltaking i samfunnet
  • bruke fleirspråklegheit som ressurs i undervisning
  • formidle norskfaglege innsikter og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan bruke faglege kunnskapar til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan vurdere norskfaget og eigen praksis og grunngi vurderingane

Emneansvarlig

Dialogen mellom student og lærar, oppgåveinnleveringar og individuell oppfølging frå lærar skjer i hovudsak digitalt. I tilegg til undervisning blir samlingane brukt til erfaringsdeling med utgangspunkt i undervisningserfaringane til deltakarane. Deltakarane arbeider med arbeidskrav i form av skriftlege oppgåver mellom samlingane. Oppgåvene knyter saman teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og arbeid med norsk i klasserommet. Studentane skal lære å vurdere elevens utvikling i dei ulike delane av norskfaget. Studentane får øving i å reflektere didaktisk om vurdeing og bruke ulike vurderingsformer.