Programplaner og emneplaner - Student
DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- IT-Innovation and entrepreneurship project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med en relevant oppstartsbedrift, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-oppstartsbedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
OsloMet vil tilrettelegge for å koble en eller flere studenter i gruppe med et egnet prosjekt i en oppstartsbedrift. Forutsetningen for at bedriften kan delta er å stille med et godkjent IT-entreprenørskapsprosjekt og en kompetent veileder i bedriften. Videre vil OsloMet stille med en intern veileder ved OsloMet. Studentene vil utvikle en prototype for et produkt som er relevant for oppstartsbedriften, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet i oppstartsbedriftens teknologi.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet. Gjennomføring av dette emnet er avhengig av at vi har tilstrekkelig antall prosjekter; studenter med DATA 3710-90 som et obligatorisk fag på studieplanen vil bli prioritert.
Anbefalte forkunnskaper
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
tter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift
- ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
- ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype
- forstå rollen og viktigheten av FNs bærekraftsmål i utvikling i utviklingen av nye teknologiske løsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
- selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
- kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum
- utvikle nye løsninger som eksplisitt adresserer ett eller flere av FNs bærekraftsmål
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
- definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
- være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal tilegne seg kunnskap innen termodynamikk og kinetikk. I tillegg skal emnet gi grunnleggende kunnskap om radioaktivitet og koordinasjonskjemi.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom oppstartselskapet og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan definere og gjøre beregninger med energi, arbeid og varme
- kan gjøre rede for og gjøre beregninger av entalpi, H, entropi, S, og Gibbs' fri energi, G, for ulike prosesser
- kan utlede og gjøre beregninger for sammenheng mellom likevektskonstanter, temperatur og termodynamiske størrelser
- kan gjøre rede for og beregninger for faselikevekter/fasediagrammer
- kan definere og gjøre beregninger for kolligative egenskaper
- kan utlede sammenhenger mellom elektrokjemi og termodynamiske størrelser
- kan bestemme reaksjonsorden og gjøre kinetiske beregninger
- har grunnleggende kunnskap om energi og energioverføringer i ulike system, kunnskap om kolligative egenskaper og fase likevekter
- har grunnleggende kunnskap om radioaktivitet
- har grunnleggende kunnskap om innskuddsmetall og koordinasjonsforbindelser
Ferdigheter
Studenten:
- kan utføre beregninger av termodynamiske størrelser for ulike prosesser og for faseoverganger
- kan utføre utledninger av enkelte ligninger innen termodynamikk, kjemiske likevekter og faselikevekter, elektrokjemi samt reaksjonskinetikk
- kan plotte og skissere fasediagrammer
- kan bruke Nernst ligning og emf-målinger i beregninger
- kan løse enkle hastighetslover som differensialligninger og bruke uttrykkene videre i beregninger
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid
- har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av sikkherhetsdatablader og fra laboratorieerfaring
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og demonstrasjon av laboratorieutstyr
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 individuelle obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
- 1 laboratorieøvelse med tilhørende laboratorierapport (2 - 5 sider)
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.