Programplaner og emneplaner - Student
DATA2600 Assistive and welfare technologies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assistive and welfare technologies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hjelpemidler («assistive technologies» - AT) er utstyr som brukes til å øke, vedlikeholde eller forbedre funksjonelle evner hos personer med nedsatt funksjonsevne. Hjelpemidler kan bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne kan ta del i sosiale aktiviteter, studier og arbeidsliv, og kan gi større uavhengighet og kontroll over egen tilværelse.
Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for hjemmeboende eldre, pasienter i sykehjem, innen rus og psykisk helse og personer med nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene.
I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste løsninger innen hjelpemiddel- og velferdsteknologi
Anbefalte forkunnskaper
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om visuelle virkemidler, form, funksjon og uttrykk innen trykk og design
- har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med trykk og design i opplæringen
- har kunnskap om samtidens visuelle uttrykk og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal uttrykk
- kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen trykk og design
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen trykk og design
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende og reflektere overfagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen trykk og design
- har innsikt i redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• kjenner de viktigste teknologiske hjelpemidler og velferdsteknologier som er i bruk i dag, og har en grunnleggende forståelse av hvordan disse fungerer
• har grunnleggende kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
• har kunnskap om hjelpemiddel- og velferdsteknologi i helse- og samfunnsmessig kontekst
• har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at teknologiske systemer kan fungere for brukere med nedsatt funksjonsevne
Ferdigheter
Studenten
• kan sette seg inn i ulike brukeres behov, og foreslå og implementere teknologiske tilretteleggingstiltak • kan vurdere brukergrensesnitt opp mot en brukers tilretteleggingsbehov
Generell kompetanse
Studenten
• kan reflektere over hvordan teknologi kan assistere mennesker med og uten funksjonsnedsettelser
• kan forstå, formidle og implementere løsninger for ulike brukerbehov
• kan reflektere over etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En gruppepresentasjon (ca 15 - 20 minutter).
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 8000 ord)
- Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 3000 ord)
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Emnet trykk og design skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av trykk og design i ulike design og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonale uttrykk, hvor arbeid med visuelle virkemidler, form og funksjon og kritisk refleksjon står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
Sensorordning
Opptak til studiet.