EPN-V2

DATA1500 Databaser Emneplan

Engelsk emnenavn
Databases
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for hva et databasesystem er og hvilke deler det består av
  • gjøre rede for hva nosql-databaser er og hvor dette benyttes
  • forklare hva transaksjoner er og hvordan de utføres
  • gjøre rede for bruk av indekser og ulike måter å lagre filene fysisk
  • forklare hva et datavarehus er og hvordan dette skiller seg fra et databasesystem
  • gjøre rede for hvordan ER-modellering kombinert med normalformer gir relasjonsdatabaser med god struktur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • designe databaser ved hjelp av ER-modellering
  • opprette databaser og benytte disse ved hjelp av språket SQL
  • opprette tabeller, håndtere data i databaser, håndtere brukere og rettigheter ved hjelp av SQL
  • utføre select og subselect spørringer ved hjelp av SQL
  • tegne ER-modeller og generere databasescript ved bruk av software

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • formidle hvordan databaser dokumenteres og designes med ER-modeller

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning og arbeid med praktiske oppgaver. Ukeoppgavene vil samlet utgjøre grunnlag for innleveringsoppgavene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 2 individuelle oppgaver

Vurdering og eksamen

I dette emnet får studentene kjennskap til ulike forhold som er avgjørende for betydningen for god helse. Studentene skal lære å identifisere ulike tegn på sykdom, foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer. I dette emnet undervises det også i legemiddeladministrasjon i henhold til gjeldene retningslinjer.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått VERN1500/VERND1500

Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
  • har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
  • har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
  • har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
  • har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
  • har god kunnskap om hygieniske prinsipper
  • har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
  • kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
  • kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
  • planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
  • kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.