Programplaner og emneplaner - Student
DATA1500 Databaser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Databases
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hva et databasesystem er og hvilke deler det består av
- gjøre rede for hva nosql-databaser er og hvor dette benyttes
- forklare hva transaksjoner er og hvordan de utføres
- gjøre rede for bruk av indekser og ulike måter å lagre filene fysisk
- forklare hva et datavarehus er og hvordan dette skiller seg fra et databasesystem
- gjøre rede for hvordan ER-modellering kombinert med normalformer gir relasjonsdatabaser med god struktur
Ferdigheter
Studenten kan:
- designe databaser ved hjelp av ER-modellering
- opprette databaser og benytte disse ved hjelp av språket SQL
- opprette tabeller, håndtere data i databaser, håndtere brukere og rettigheter ved hjelp av SQL
- utføre select og subselect spørringer ved hjelp av SQL
- tegne ER-modeller og generere databasescript ved bruk av software
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle hvordan databaser dokumenteres og designes med ER-modeller
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning og arbeid med praktiske oppgaver. Ukeoppgavene vil samlet utgjøre grunnlag for innleveringsoppgavene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 individuelle oppgaver
Vurdering og eksamen
I dette emnet får studentene kjennskap til ulike forhold som er avgjørende for betydningen for god helse. Studentene skal lære å identifisere ulike tegn på sykdom, foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer. I dette emnet undervises det også i legemiddeladministrasjon i henhold til gjeldene retningslinjer.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått VERN1500/VERND1500
Godkjente arbeidskrav i VERN2110/VERND2110
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om helsesvikt knyttet til ulike funksjonsvansker
- har god kunnskap om konsekvenser av helsesvikt for personer med ulike grader av immobilitet
- har god kunnskap om ulike behandlingsformer ved somatisk sykdom
- har god kunnskap om farmakologi og farmakokinetikk
- har god kunnskap om legemiddeladministrasjon
- har god kunnskap om hygieniske prinsipper
- har god kunnskap om aktuelle observasjoner knyttet til de ulike prosedyrene
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan administrere forordnede legemidler i henhold til gjeldende retningslinjer
- kan utføre ulike prosedyrer, sette injeksjoner, utføre blodtrykks- og pulsmålinger i henhold til prosedyreliste
- kan demonstrere de viktigste hygieniske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for forhold som er avgjørende for betydningen av god helse og kjenne til tiltak for å oppnå dette
- kan redegjøre for årsaker, symptomer og behandlingsformer ved sykdom og aldring
- planlegger og gjennomfører oppgaver knyttet til administrasjon av legemidler
- kan anvende etiske og juridiske premisser i diskusjoner i det helsefaglige arbeidet
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Emnet inneholder også demonstrasjoner av ulike pleieprosedyrer og praktiske øvelser i øvingspost. Emnet avsluttes med en praktisk prøve, der faglærer vil vurdere den enkelte students prestasjoner i de ulike prosedyrene.