EPN-V2

DATA1200 Webutvikling og inkluderende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusive Web Design
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Årsstudium i IT
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner den sentrale rollen verdensveven og internet har i dagens databehandling
  • er kjent med relevante verktøy for programmering og versjonskontroll av repositorier
  • har grunnleggende kjennskap og erfaring med samarbeid i programvareutvikling som arbeidsform

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utforme en brukervennlig og universelt utformet løsning, i.h.t. lovkrav
  • bygge nettsider med kjerneteknologiene HTML og CSS
  • kan bruke verktøy for programmering og versjonskontroll av repositorier
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre små IT-prosjekter

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne kan studenten:

  • designe og kode et enkelt nettsted med statiske nettsider, ved hjelp av HTML 5 og CSS 3
  • vurdere om et nettsted oppfyller kravene til universell tilrettelegging
  • lage et nettsted i henhold til prinsipper for god struktur og interaksjonsdesign

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

Selvstudium med aktiv bruk av eksterne kilder forventes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Daniel Bjerkan

Vurdering og eksamen

Grunnlagsemne i statistikk

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet Samferdsel overlapper 7,5 studiepoeng med BYTS2601.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En eller flere interne sensorer. Eksterne sensorer brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Tengel Aas Sandtrø

Emneoverlapp

Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi og miljø. Studenten vil tilegne seg innsikt i de ressursutfordringene samfunnet står overfor og hvordan disse kan løses. Studentene vil også kunne se en tydelig sammenheng mellom miljøvurderinger og kjemi.