EPN-V2

DAPE1400 Programmering Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet skal gi studenten grunnleggende forståelse og ferdigheter innen imperative programmeringsprinsipper og objekt-orientert programmering.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Studenten kjenner til grunnleggende konsepter innen programmering, med fokus på prosedyre-orientert;og objekt-orientert programmering. Selv om studenten kan primært programmere i Java, så forventes det at studenten kan overføre sine kunnskaper til andre imperative programmeringsspråk.

Ferdigheter

Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:

  • Operatorer og typer
  • Kontrollstrukturer
  • Funksjoner (prosedyrer) og metoder
  • Tabeller (arrayer)
  • Klasser, konstruktører, og referanser
  • Arv og polymorfisme
  • Enkle grafiske brukergrensesnitt

Generell kompetanse

Studenten kjenner til:

  • grunnleggende prinsipper for oppbygging av programmer
  • sammenhengen mellom programmeringsspråk og programutvikling
  • konsepter relatert til kvalitet og lesbarhet av kode

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 oppgaver

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Studentene skal tilegne seg kunnskaper om celler og deres oppbygning, biologiske makromolekyler og de viktigste kjemiske reaksjonene som skjer i celler. De skal også opparbeide seg ferdigheter innen protein og DNA analyser, og enzymkinetikk.

Sensorordning

For å kunne ta dette emnet må minst 30 stp (eller tilsvarende) fra 1. studieår i bachelorprogrammet være bestått og godkjent laboratoriekurs fra KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Emneoverlapp

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan forklare cellers oppbygning og forskjellen mellom prokaryote og eukaryote celler
  • kan forklare oppbygning og funksjon til de viktigste forbindelsene innen karbohydrater, lipider, proteiner og nukleinsyrer
  • kan presentere metoder for å analysere biomolekyler, med fokus på proteiner
  • kan forklare antistoffers struktur og funksjon
  • kan forklare funksjonene til enzymer og redegjøre for enkle enzymkinetiske teorier
  • kan beskrive metabolske prosessene som glykolysen, sitronsyresyklusen, og elektrontransportkjeden
  • kan redegjøre for syntese av DNA (replikasjon), syntese av RNA (transkripsjon) og proteinsyntese (translasjon) i prokaryote celler

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere protein konsentrasjon i en prøve ved bruk av spektroskopiske målinger
  • kan identifisere proteiner ved bruk av SDS-PAGE (gelelektroforese) og Western blotting
  • kan gjennomføre enkle enzymkinetikkforsøk
  • kan utføre restriksjonskutting av plasmid DNA og analysere DNA ved bruk av agarose geleletroforese
  • kan foreta helserisikovurdering og klassifisering av kjemiske forbindelser og løsninger
  • kan planlegge og gjennomføre biokjemiske forsøk
  • kan formidle resultater fra laboratorieforsøk både skriftlig og muntlig