Programplaner og emneplaner - Student
DAPE1400 Programmering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Programming
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet skal gi studenten grunnleggende forståelse og ferdigheter innen imperative programmeringsprinsipper og objekt-orientert programmering.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Studenten kjenner til grunnleggende konsepter innen programmering, med fokus på prosedyre-orientert;og objekt-orientert programmering. Selv om studenten kan primært programmere i Java, så forventes det at studenten kan overføre sine kunnskaper til andre imperative programmeringsspråk.
Ferdigheter
Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:
- Operatorer og typer
- Kontrollstrukturer
- Funksjoner (prosedyrer) og metoder
- Tabeller (arrayer)
- Klasser, konstruktører, og referanser
- Arv og polymorfisme
- Enkle grafiske brukergrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten kjenner til:
- grunnleggende prinsipper for oppbygging av programmer
- sammenhengen mellom programmeringsspråk og programutvikling
- konsepter relatert til kvalitet og lesbarhet av kode
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 oppgaver
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om celler og deres oppbygning, biologiske makromolekyler og de viktigste kjemiske reaksjonene som skjer i celler. De skal også opparbeide seg ferdigheter innen protein og DNA analyser, og enzymkinetikk.
Sensorordning
For å kunne ta dette emnet må minst 30 stp (eller tilsvarende) fra 1. studieår i bachelorprogrammet være bestått og godkjent laboratoriekurs fra KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi, eller tilsvarende kvalifikasjoner.
Emneoverlapp
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan forklare cellers oppbygning og forskjellen mellom prokaryote og eukaryote celler
- kan forklare oppbygning og funksjon til de viktigste forbindelsene innen karbohydrater, lipider, proteiner og nukleinsyrer
- kan presentere metoder for å analysere biomolekyler, med fokus på proteiner
- kan forklare antistoffers struktur og funksjon
- kan forklare funksjonene til enzymer og redegjøre for enkle enzymkinetiske teorier
- kan beskrive metabolske prosessene som glykolysen, sitronsyresyklusen, og elektrontransportkjeden
- kan redegjøre for syntese av DNA (replikasjon), syntese av RNA (transkripsjon) og proteinsyntese (translasjon) i prokaryote celler
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere protein konsentrasjon i en prøve ved bruk av spektroskopiske målinger
- kan identifisere proteiner ved bruk av SDS-PAGE (gelelektroforese) og Western blotting
- kan gjennomføre enkle enzymkinetikkforsøk
- kan utføre restriksjonskutting av plasmid DNA og analysere DNA ved bruk av agarose geleletroforese
- kan foreta helserisikovurdering og klassifisering av kjemiske forbindelser og løsninger
- kan planlegge og gjennomføre biokjemiske forsøk
- kan formidle resultater fra laboratorieforsøk både skriftlig og muntlig