EPN-V2

DAPE1300 Diskret matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Discrete Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Et emne av denne typen inngår i alle datastudier av visst omfang. Dette er en type matematikk som er viktig og som anvendes innen flere datafag. Det omtales også som datamatematikk. Begreper og teknikker fra dette emnet vil kunne være med på å øke studentenes programmeringsferdigheter og forståelse av mange datafaglige problemer.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan definere og forklare innholdet i aktuelle begreper innen logikk, mengdelære, funksjoner, tallteori, matriseregning, bevisteknikk, følger og rekker, kombinatorikk, relasjoner, grafteori og boolsk algebra.
  • kan gjøre rede for aktuelle formler og regneregler

Ferdigheter

Studenten:

  • kan løse emnespesifikke, men også generelle og sammensatte problemer ved hjelp av teori, formler, setninger, regneregler og teknikker fra emnet
  • kan bruke begreper og teknikker fra emnet i de datafagene der det er aktuelt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan informere programmerere og andre om problemstillinger der begreper og teknikker fra diskret matematikk med fordel kan brukes

Arbeids- og undervisningsformer

Hjelpemidler («assistive technologies» - AT) er utstyr som brukes til å øke, vedlikeholde eller forbedre funksjonelle evner hos personer med nedsatt funksjonsevne. Hjelpemidler kan bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne kan ta del i sosiale aktiviteter, studier og arbeidsliv, og kan gi større uavhengighet og kontroll over egen tilværelse.

Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for hjemmeboende eldre, pasienter i sykehjem, innen rus og psykisk helse og personer med nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene.

I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste løsninger innen hjelpemiddel- og velferdsteknologi

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 obligatoriske, skriftlige oppgaver som skal løses i grupper på 2 - 4 personer. Tidsbruk pr. oppgave vil variere mellom 5 - 15 timer avhengig av deltagernes kunnskaper og faglige forutsetninger.

Vurdering og eksamen

Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

Hjelpemidler ved eksamen

En gruppepresentasjon (ca 15 - 20 minutter).

Vurderingsuttrykk

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 8000 ord)
  • Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 3000 ord)

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.