Programplaner og emneplaner - Student
DAPE1300 Diskret matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Discrete Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Et emne av denne typen inngår i alle datastudier av visst omfang. Dette er en type matematikk som er viktig og som anvendes innen flere datafag. Det omtales også som datamatematikk. Begreper og teknikker fra dette emnet vil kunne være med på å øke studentenes programmeringsferdigheter og forståelse av mange datafaglige problemer.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan definere og forklare innholdet i aktuelle begreper innen logikk, mengdelære, funksjoner, tallteori, matriseregning, bevisteknikk, følger og rekker, kombinatorikk, relasjoner, grafteori og boolsk algebra.
- kan gjøre rede for aktuelle formler og regneregler
Ferdigheter
Studenten:
- kan løse emnespesifikke, men også generelle og sammensatte problemer ved hjelp av teori, formler, setninger, regneregler og teknikker fra emnet
- kan bruke begreper og teknikker fra emnet i de datafagene der det er aktuelt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan informere programmerere og andre om problemstillinger der begreper og teknikker fra diskret matematikk med fordel kan brukes
Arbeids- og undervisningsformer
Hjelpemidler («assistive technologies» - AT) er utstyr som brukes til å øke, vedlikeholde eller forbedre funksjonelle evner hos personer med nedsatt funksjonsevne. Hjelpemidler kan bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne kan ta del i sosiale aktiviteter, studier og arbeidsliv, og kan gi større uavhengighet og kontroll over egen tilværelse.
Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for hjemmeboende eldre, pasienter i sykehjem, innen rus og psykisk helse og personer med nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene.
I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste løsninger innen hjelpemiddel- og velferdsteknologi
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 obligatoriske, skriftlige oppgaver som skal løses i grupper på 2 - 4 personer. Tidsbruk pr. oppgave vil variere mellom 5 - 15 timer avhengig av deltagernes kunnskaper og faglige forutsetninger.
Vurdering og eksamen
Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).
Hjelpemidler ved eksamen
En gruppepresentasjon (ca 15 - 20 minutter).
Vurderingsuttrykk
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 8000 ord)
- Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 3000 ord)
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.