Programplaner og emneplaner - Student
D3DKH6100 Digital 3D-modellering i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital 3D modeling in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digital 3D-modellering i kunst og håndverkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon;i anvendelse av ulik digital programvare;for 3D-modellering og visualisering.;Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva;digital modellering;kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;
- har grunnleggende kunnskap om ulike digitale;verktøy for;3D-modellering og visualisering;
- har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale;3D-verktøy;
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan utvikle, bearbeide og;dokumentere;idéer;
- kan anvende egnede digitale;verktøy;til;utprøving og;visualisering;av 3D-produkter
;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- har;forståelse for;bruk og utprøving av;digitale verktøy;i skolen;;
- har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital;3D-modellering;
- har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger;
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med en fysisk samling.; Studiet omfatter om lag 120 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 25 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende obligatoriske aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;
- faglige innføringer og demonstrasjoner;
- felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
- gjennomføring av praktiske oppgaver;;
- gruppe- og/eller prosjektarbeid;
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;
- Et digitalt praktisk arbeid;;
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord);
- En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 500 ord);
Eksamensresultatet kan påklages.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått;
Sensorordning
Én intern sensor.;Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.;;
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.;