EPN-V2

D3DKH6100 Digital 3D-modellering i kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital 3D modeling in arts and crafts
Studieprogram
Digital 3D-modellering i kunst og håndverk
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en introduksjon;i anvendelse av ulik digital programvare;for 3D-modellering og visualisering.;Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva;digital modellering;kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.;

Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;ulike metoder for;utforsking og;idéutvikling;
  • har grunnleggende kunnskap om ulike digitale;verktøy for;3D-modellering og visualisering;
  • har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale;3D-verktøy;

;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan utvikle, bearbeide og;dokumentere;idéer;
  • kan anvende egnede digitale;verktøy;til;utprøving og;visualisering;av 3D-produkter

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • har;forståelse for;bruk og utprøving av;digitale verktøy;i skolen;;
  • har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital;3D-modellering;
  • har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger;

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;

Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med en fysisk samling.; Studiet omfatter om lag 120 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 25 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende obligatoriske aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;

  • faglige innføringer og demonstrasjoner;
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
  • gjennomføring av praktiske oppgaver;;
  • gruppe- og/eller prosjektarbeid;

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;

  • Et digitalt praktisk arbeid;;
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord);
  • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 500 ord);

Eksamensresultatet kan påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått;

Sensorordning

Én intern sensor.;Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.;;

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.;