EPN-V2

BYVE3630 Tverrfaglig prosjektering i modell Emneplan

Engelsk emnenavn
 Interdisciplinary engineering in model
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på ELTS2100 Elektronikk.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
  • grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
  • ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
  • nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
  • lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
  • bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
  • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
  • gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
  • etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
  • evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell

Generell kompetanse 

Studenten har generell kompetanse om:

  • muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
  • medmenneskelige ferdigheter
  • bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
  • organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
  • byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Semesteroppgave i grupper av 3-4 studenter. Innlevering av rapport på maks 5000 ord (uten referanser). Total arbeidsmengde cirka 60 timer per student.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Vurdering og eksamen

Max 15 siders prosjektrapport, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i interminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Olga Korostynska