Programplaner og emneplaner - Student
BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling.
Emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernsfaglig kunnskap, og omhandler problemstillinger knyttet til barnevernstjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
Emnet bygger videre på tidligere emner knyttet til juridisk metode/rettskildelære, barnerett og barnevern, og går dypere inn i disse.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
- har bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
- har bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
- har bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
- har kunnskap om hvordan pågående foreldrekonflikter, vold og annen omsorgssvikt kan virke inn på barns helse og utvikling
- har kunnskap om foreldreskap på tvers av to hjem, herunder hvilken betydning voldserfaringer kan ha ved samlivsbrudd
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode for å avklare barnevernstjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
- kan anvende relevant kunnskap for å analysere barnets omsorgssituasjon, og drøfte barnevernstjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
- kan anvende kunnskap om barnets rett til å bli hørt i foreldrekonfliktsaker
- kan veilede foreldre og barn om barnevernstjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
- kan anvende regelverket om samarbeid med andre tjenester og instanser
- kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ut fra et flerfaglig ståsted for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernsloven og barneloven.
- kan reflektere etisk, og kritisk, over barnevernstjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformene består av forelesninger og seminarundervisning, samt selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Felles emneplan for praksis på begge studieretninger, alle studieår.
Studieretning tolking:
Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, tre uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.
Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester og andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.
Studieretning tegnspråkdidaktikk:
Studieretning tegnspråkdidaktikk har 6 ukers veiledet og vurdert praksis, to uker andre studieår, og fire uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Gjennom et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og praksisveiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.
Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo og Statped, og andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Vurdering og eksamen
Progresjonskrav studieretning tolking:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.
Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:
Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.
Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.
Hjelpemidler ved eksamen
Studieretning tolking:
Studentene vurderes etter følgende kriterier:
- Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og tolkebrukere, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en tolket kommunikasjonssituasjon.
- Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til de oppdragene de er med på, enten de skal observere eller tolke selv.
- Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
- Studentene skal møte til avtalt tid.
- Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, norsk tale- og skriftspråk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.
Studieretning tegnspråkdidaktikk:
Studentene vurderes etter følgende kriterier:
- Studentene skal vise evne og vilje til å samarbeide med kolleger og deltakere på tegnspråkkurs, og møte disse med vennlig respekt og høflighet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å reflektere over ulike sider ved en undervisningssituasjon med voksne innlærere av tegnspråk
- Studentene skal vise evne og vilje til å arbeide aktivt med egne ferdigheter i og utenfor den tiden de tilbringer på praksisstedet.
- Studentene skal vise evne og vilje til å forberede seg til undervisningen, enten de skal observere eller instruere selv.
- Studentene skal delta aktivt i faglige diskusjoner.
- Studentene skal møte til avtalt tid.
- Studentene skal ha god forståelse av norsk tegnspråk, undervisningsformer og andrespråksdidaktikk, og vise evne og vilje til å stadig utvikle språkferdighetene.
Vurderingsuttrykk
---
Sensorordning
Felles for studieretning tolking og tegnspråkdidaktikk: Krav om tilstedeværelse. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få den godkjent. Kravet kan normalt ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.