EPN-V2

BV2100 Juss – barnevernrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Law - Child protection law
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære grunnleggende legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenhengen mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Tematikken vil bli videreført i videre studieår.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om regler for arbeidet med melding, undersøkelse og hjelpetiltak.
  • har bred kunnskap om regler for omsorgsvedtak, tilbakeføring etter omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tvangsadopsjon etter barnevernsloven
  • har bred kunnskap om reglene om samvær etter barnevernloven
  • har bred kunnskap om reglene for behandling av akuttsaker, og de særlige rettssikkerhetsmessige utfordringer ved denne beslutningsformen
  • har bred kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende juridisk metode for å komme frem til rettsreglene som gjelder for arbeidet i barneverntjenesten
  • kan drøfte og vurdere rettssikkerhet ved ulike tiltak i barnevernet
  • kan anvende legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet i vurderingene av ulike tiltak
  • kan skille mellom materielle vilkår, prosessuelle vilkår og bestemmelsenes beviskrav
  • kan skrive begrunnelse for vedtak, herunder skille mellom fakta og rettslige vurderinger
  • kan dokumentere vurderinger av barnets medvirkning og hensynet til barnets beste i beslutningsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan behandle barnevernssaker i tråd med forsvarlighetskravet, og med de krav som følger av internasjonale menneskerettigheter

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Simulering i legemiddelhåndtering.
  • Flervalgsoppgave, regneoppgaver (100 % riktig).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering av en skriftlig individuell oppgave med maksimalt 4000 ord +/- 10 % og gjennomført medstudentvurdering av en individuell oppgave til en medstudent.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Arbeidskrav 2: Ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en bred oversikt over religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold i samfunnet og religionspolitiske debattlinjer i nasjonal sammenheng
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier) og måten globaliseringsprosesser påvirker religiøse selvforståelser
  • har fordypet innsikt i grunnlagsproblematikk knyttet til det RLE-faglige feltet og kan forstå denne i lys av generelle kunnskapsteoretiske og vitenskapsfilosofiske posisjoner
  • har avansert kunnskap om språk og fortolkningsproblematikk med relevans for KRLE-undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning, og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever selvstendig arbeid og aktiv deltagelse i faglig fellesskap.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av en sensor.

Eksternt fagfellemiljø fra flere institusjoner benyttes i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

  • 2 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 og SKOMP1100 er fullt overlappende.