EPN-V2

BSSP6000 Småbarnspedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogical Work in Early Childhood Education
Studieprogram
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
Småbarnspedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Jødedom og jødisk historie

Judaism and Jewish History

15 studiepoeng

Bachelornivå - oppdragsstudium

Deltid: Studieprogramkode: JHIOO,;Varighet: 2 semester

Godkjent av studieutvalget 9. mars 2016

Redaksjonell endring 15. august 2019 Gjeldende fra vårsemesteret 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Innledning

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Studentene får tilbakemelding etter sensormøte som avholdes umiddelbart etter spørsmålsrunden.

Vurderingskriterier/karaktergradering

Kriterier for bestått er at studenten gjennom presentasjonen dokumenterer god faglig innsikt i det valgte temaet. Temaet skal belyses med et praksiseksempel fra eget endrings- og utviklingsarbeid. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og kritisk refleksjon over sammenhengen mellom oppgavens teorivalg og praksiseksemplet.

Læringsutbytte

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Innhold

Innholdet i videreutdanningen består av fem hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

1. Barns utvikling, lek og utforskning

  • Barns utforsking og utvikling
  • Barns spontane lek og barns læringsprosesser
  • Det unike barnet - Individuelle forskjeller
  • Jevnaldringsrelasjoner og barn som kulturskapere
  • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
  • Personalets betydninger i barns utvikling og lek

2. Tilknytning, samspill og relasjoner

  • Relasjoner og interaksjoner mellom voksne og barn
  • Observasjon og deltakelse i samspill med barn
  • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
  • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn

3. Omsorg og etiske perspektiver

  • Nærvær og omsorg
  • Profesjonsutøver, omsorgsrelasjoner og etiske dilemmaer
  • Perspektiver på deltakelse, medvirkning og medskaping i barnehagen
  • Små barns etikk

4. Barnehagekvalitet

  • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
  • Personalets kompetanse, ledelse og veiledning av pedagogisk arbeid i barnehage
  • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
  • Ulike barnehagetilbud, organiseringsformer og gruppetyper for små barn
  • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av pedagogisk arbeid med små barn i barnehage

5. Samarbeid hjem - barnehage.

  • Familiers og små barns plass i samfunnet
  • Sammenheng og samarbeid hjem - barnehage
  • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
  • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for småbarnsfamilier

Arbeids- og undervisningsformer

Målgruppe

Målgruppen for emnet er ledere i barnehage og skole som har fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.

Opptakskrav

Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.

Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenteres med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
  • Ett digitalt barnehage- eller skolebesøk
  • Ett digitalt sluttsymposium
  • To individuelle arbeidskrav relatert til eget utviklingsområde, en grupperapport i forbindelse med digitale barnehage- og skolebesøk og en muntlig eksamen
  • Prosessveiledning på arbeidskrav
  • Skriftlig veiledning på arbeidskrav

Emnet består av følgende seks temaer:

Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan utvikling og endringer skjer gjennom studier av:

  • Ulike faser i utvikling- og endringsarbeid
  • Identifisering av utviklings- og endringsbehov
  • Historisk og empirisk analyse
  • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i barnehagens og skolens praksis
  • Data som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
  • Pedagogisk analyse

Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

  • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
  • Hvordan skape tilslutning blant ansatte og lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
  • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til enhetens øvrige drift og andre satsingsområder
  • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
  • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit
  • Hvordan håndtere eventuell motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

  • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
  • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon, intervju med ansatte/lærere og eller barn/elever, samt reflekterende loggnotater fra ansatte/lærere og kartleggingsundersøkelser
  • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis.

  • Øke kjennskapet til medarbeidere
  • Etablere sterkere verdier
  • Hvordan lede kollektive læringsprosesser
  • Hvordan utøve tillitsbasert og distribuert ledelse
  • Læringssentrerte møter
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Ledelse av barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

Tema 5: Analysere og utvikle barnehagens og skolens kultur

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan barnehage- og skolekulturer påvirker handlingsrommet gjennom studier av:

  • Sammenhenger mellom barnehage- og skolekultur og rammene for styring og ledelse
  • Barnehagens og skolens handlingsrom
  • Analyse av barnehage/skolekulturen og organisasjonskulturen
  • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, og få forståelse av hvordan den kan hemme eller fremme utvikling i organisasjonen

Tema 6: Utvikle og lede nettverk

Formålet med dette temaet er å gi studenten kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

  • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk på barnehage- og skolenivå
  • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om -utviklings- og endringsarbeid

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semesteret. Det gis én samlet karakter på bakgrunn av følgende deler:

  • Del 1: En individuell skriftlig hjemmeoppgave over 14 dager med omfang 3000 ord (+/- 10 %). Studenten får valget mellom to oppgaver, der `en besvares. Del 1 vektes 50 prosent.
  • Del 2: Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 20 minutter basert på analyse og drøfting av en selvvalgt praksisfortelling fra barnehagen knyttet til arbeid med barn under tre år. Del 2 vektes 50 prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Begge eksamensdeler må avlegges. Ved første forsøk kan studenter levere en bearbeidet versjon av den skriftlige oppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se emneplanen.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

x

Opptakskrav

Se emneplanen.