Programplaner og emneplaner - Student
BLH3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.
Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.
Forkunnskapskrav
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with APA style of referencing.
Læringsutbytte
The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".
Innhold
I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Prosjektskisse og oppgavens problemstilling skal godkjennes av veileder før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.
Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres på annet vis og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde refleksjoner om ulike valg og pedagogiske perspektiver relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.
Arbeids- og undervisningsformer
The essay will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD program.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Target group
The target group is PhD candidates at OsloMet, as well as PhD candidates associated with the Center for Welfare and Labour Research (SVA) and candidates from collaborating universities and university colleges. In addition, non-PhD-candidates can be admitted if there are available study places.
Admission requirements
The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu
In case of a large number of applicants, PhD students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education and PhD students at the Centre for Welfare and Labour Research (SVA) will be prioritized, then students at collaborating universities and in other PhD programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.
Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum 500 words with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.
Vurdering og eksamen
The course content is focused on the following seminars:
National and international trends on inclusion, diversity and justice
This seminar explores international trends related to social justice, human rights, active participation, and how the trends influence policy and educational practices.
The Nordic model of education and inclusive education
This seminar takes a closer look at Nordic models of Education and associated understandings of inclusion and discusses the implications for research and education.
Inclusion, ethnicity, social class and language
This seminar focuses on inclusion as an applicable idea to all human beings, to meet the needs of a diversity of learners.
Inclusion of students with high-incidence vs. low-incidence disabilities
This seminar explores the provision of education for pupils with severe educational needs. Further, the seminar focuses on the roles of professional and non-professional staff, teachers and peers, and positions of external partners within and across the educational space.
Idealism vs. realism in inclusive education
In this last seminar, the participants will discuss different understandings of inclusive education aiming to promote well-being and learning in a school for all.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.