EPN-V2

BLH3290 Barndom, identitet og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Childhood, Identity and Diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Det krever også kunnskap om ledelse av barnehager preget av mangfold. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. Studenten får kunnskaper som bygger bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner i barnehagen. Emnet gir også studenten kunnskaper og praktisk ferdigheter til å lede barnehagen i et mangfoldig samfunn, samt bidra til profesjonell trygghet i konkrete møter med andre mennesker.

Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
  • har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen

Innhold

Participants must formulate a research question on the theme "Inclusion and diversity", including a brief draft of 250 words, for their individual essay no later than 10 days after the completion of the course. The research question and draft must be approved by the course instructors. The participants will receive feedback on the draft from a course instructor a week after the initial submission of their draft and need to be taken into consideration in the submission of their final paper (see ‘Assessment’ for details).

80 % attendance of the time of the course is required. If a participant has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 2,000 words plus a reference list on a given topic.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Planlegging og gjennomføring av skolekonsert (med publikumsdeltakelse) i grupper. Konsertens innhold skal speile emnets fire temaområder og begrunnes gjennom pensumlitterturen i et notat på 400-800 ord. Tidsramme for konserten: 35 minutter.
  • En foreløpig skisse på 800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se faget i sammenheng med masteroppgaven og vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem arbeidsdager, omfang 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Intern og ekstern sensor.

Sensorordning

Ved siden av undervisningen i musikkdidaktikk, som er gjennomgående i alle tre emner, får studentene i dette semesteret også et fordypningskurs i musikkteknologi med arrangering og komponering som skal brukes inn mot skolekonsertprosjektet mot slutten av semesteret. Studentene skal i dette semesteret også levere en første skisse til masteroppgaven.