Programplaner og emneplaner - Student
BLH3270 Play, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Play, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltidPlay, movement, nature and outdoor education – Nordic ChildhoodsPlay, movement, nature and outdoor education – Nordic Childhoods
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, studiebesøk og gruppearbeid. Undervising skjer fysisk på campus.
Anbefalte forkunnskaper
Informasjonssystemer er verktøy som henter inn, organiserer, lagrer, prosesserer og formidler informasjon. Slike system er sentrale verktøy for en bibliotekar som skal håndtere og tilgjengeliggjøre innhold og som formidlingsverktøy i møte med brukere. Emnet beskriver informasjonssystemets ulike bestanddeler, både «over» og «under» panseret, samt grunnleggende perspektiver på brukerinteraksjoner og gjenfinning. Studentene presenteres for tradisjonell kunnskapsorganisasjon og hvordan metadata, katalogisering og klassifikasjon inngår i og påvirker digitale informasjonssystemer. Emnet diskuterer også informasjonssystemets rolle i organisasjoner, samfunn og overfor brukere.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en poster om et oppgitt tema i tilknytning til emnets innhold. Posteren skal presenteres muntllig, ca. 15 minutter, for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over og drøfte grunnleggende temaer i emnet.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Innhold
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for begrepene data og informasjon
- har kunnskap om forskjellige kategorier av informasjonssystemer, informasjonssystemenes funksjonalitet og deres rolle i organisasjoner, samfunn og ovenfor brukere
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
- har grunnleggende kunnskap om metadata og kunnskapsorganisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere over sentrale begreper i faget
- kan vurdere og sammenligne informasjonssystemer med hensyn til bruk og bruksverdi
- kan jobbe praktisk med dokumenter, dokumentbeskrivelser og søking i systemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med andre i prosjekter relatert til informasjonssystemer
- har grunnleggene digital kompetanse om informasjonssystemer
- kan delta i faglige diskusjoner om informasjon og informasjonssystemer
Arbeids- og undervisningsformer
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Anneli Sundqvist
Sensorordning
The assessment is evaluated by two internal examiners.
Opptakskrav
Ingen forkunnskapskrav