EPN-V2

BLH3160 Dramatisk lek og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramatic Play and Learning
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive oppbygging, struktur og funksjon til immunsystemet, respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet
  • kan gjøre rede for regulering av funksjonen til de nevnte organsystemene
  • kan forklare cellulære/molekylære virkningsmekanismer for legemidler og endogene signalstoffer knyttet til de nevnte organsystemene, inkludert målmolekyler og signalveier
  • kan forklare farmakologiske effekter og sannsynlige bivirkninger av aktuelle legemiddelgrupper
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom fysiologi, patofysiologi og prinsipper for legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan beskrive aktiveringsmekanismer, funksjon og regulering av immunforsvaret
  • kan gjøre rede for forutsetningene for immunologisk hukommelse og vaksinering
  • kan gjøre rede for norske anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet utgitt av Helsedirektoratet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om virkningsmekanismer, effekter og bivirkninger i vurdering av legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder
  • kan formidle og diskutere aktuelt fagstoff med medstudenter
  • kan arbeide individuelt og i gruppe med en problembasert tilnærming til aktuelt fagstof

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til legemiddelbruk ved utvalgte terapiområder
  • har grunnlag for å sette seg inn i virkningsmekanismer til nye legemidler og behandlingsprinsipper innenfor utvalgte terapiområder

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, problembasert læring (PBL), seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver.

Innhold

Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

  • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
  • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
  • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
  • Barns lekekultur

2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

  • Ulike uttrykksformer i teater
  • Dramafaglig egenutvikling
  • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
  • Vurdere teater for barn

3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

  • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
  • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
  • Barnehagen som kulturarena
  • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid (PBL) og laboratoriekurs

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Vurdering og eksamen

Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:

  • Immunologi 5 stp
  • Fysiologi 4 stp
  • Farmakologi 6 stp