EPN-V2

BLH3130 Utefag og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Childhood Outdoor Education
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Som profesjonsutøver vil barnehagelæreren utøve både administrativ og faglig ledelse av barn og personale. Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat.

Naturen og barnehagens nærmiljø er en arena for lek, opplevelse, mestring og læring som gir barnehagen store muligheter for faglig og pedagogisk arbeid. Fagdidaktisk arbeid med barn bidrar i barnas danningsprosesser og fremmer barnas læring og motoriske, sosiale og språklige utvikling. Dette krever kompetente barnehagelærere som har kunnskap og ferdigheter i å lede et slikt arbeid. Gjennom varierte arbeidsformer skal studentene utvikle sine ferdigheter, bygge kunnskap og få nødvendig kompetanse til å lede barne- og personalgruppen i arbeid med barn innenfor kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • utvidet faglig og didaktisk kunnskap om ledelse av, og arbeid med, barn i natur
  • utvidet kunnskap om barnehagens friluftsliv
  • kunnskap knyttet til biologisk mangfold og bruk av naturmiljøer i fagdidaktisk arbeid med barn
  • kunnskap om naturen som en danningsarena
  • kunnskap om profesjonsesetiske utfordringer knyttet til ledelse
  • kunnskap om naturen som arena for bevegelse, mestring og risikofylt lek.

Ferdigheter Studenten kan

  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke- og naturmiljø i barnehagens nærmiljø og/eller storbyen
  • bruke ulike teknologier knyttet til fagdidaktisk arbeid med barn ute
  • lede kompetanseutvikling i personalet i fagdidaktisk arbeid med barn ute i natur
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.

Generell kompetanse Studenten kan

  • bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å lede barne- og personalgrupper i naturen
  • legge til rette for gode danningsprosesser med barn i naturen
  • kan reflektere over ulike naturmiljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn

Innhold

Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:

  • Naturen og mennesket
  • Ledelse av barn og personale i naturen
  • Natur, lek og læring
  • Lover, forskrifter og sikkerhet
  • Barnehagens naturpregede nærmiljø

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom forelesninger, gruppe- og samarbeidsbaserte undervisningsformer og legger vekt på både teoretisk og praktisk arbeid. Studiet er aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Undervisningen vil derfor både skje i klasserom, på ekskursjoner og på overnattingsturer. Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en kanotur varighet av 3 dager. Studentene må selv dekke utgiftene til kanoleie på ca. 400kroner. Studentene må selv dekke utgifter til mat. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Du skal studere smittekjeden og hvordan tiltak kan iverksettes for å bryte hvert ledd av kjede for å forhindre smitte. Videre studeres hygiene relatert til miljøet som omgir pasientene og hvordan basale smittvernsrutiner kan forbygge smitte og infeksjoner. Du skal også sette deg inn i aktuelle lover og forskrifter. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.

Vurdering og eksamen

Opptak til studiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har du følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleiens historiske utvikling og hva som kjennetegner sykepleie som profesjon
  • kan forklare menneskets grunnleggende behov og ressurser
  • kan beskrive menneskets psykologiske utvikling og behov
  • kan beskrive grunnleggende begreper i etikk i helsetjenesten
  • kan forklare taushets- og dokumentasjonsplikten
  • kan beskrive kjennetegn på kommunikasjon og samhandling og hvordan dette anvendes i sykepleieutøvelse også overfor mennesker med ulik kulturbakgrunn
  • kan gjøre rede for basale smittevernrutiner i helsetjenesten
  • kan beskrive innholdet i smittevernloven og aktuelle forskrifter
  • kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP) og forklare hva som inngår i sykepleierens vurderings-, handlings- og beslutningsprosess

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fire sentrale helseetiske prinsipper
  • kan praktisere grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
  • kan delta aktivt i gruppesamarbeid og ta imot veiledning og reflektere over egen rolle
  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne aktuelle prosedyrer knyttet til ivaretakelsen av grunnleggende fysiologiske behov inkludert hjertelungeredning med bruk av hjertestarter
  • kan bryte smittekjeden og forhindre spredning av uønskede mikrober
  • kan anvende kunnskap om basale smittevernrutiner i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om sykepleiens grunnlag
  • kan reflektere over betydningen av egen innsats i studiegrupper og kan reflektere over utfordringer når gruppeprosess benyttes som metode for læring
  • har grunnleggende forståelse av sykepleierens forebyggende funksjon i smittevern og hygiene i helse- og omsorgstjenesten

Vurderingsuttrykk

Selvstudier, forelesninger, workshop, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, og simulering og ferdighetstrening.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Sensorordning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
  • 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
  • Deltakelse på workshop i smittevern.