EPN-V2

BLH2320 Språk, tekst og matematikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics 2
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns møte med skrift, fortelling, barnelitteratur, barnekultur og moderne tekst- og mediekulturer
  • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn, på begge de norske målformene
  • har kunnskap om norsk og samisk fortellertradisjon
  • har kunnskap om barns tidlige erfaringer med tall og mønster, og utvikling av tallforståelse
  • har kunnskap om sammenlikning og måling
  • har kunnskap om ulike representasjonsmåter i matematikk og utvikling av symbolforståelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape inkluderende og variert leke- og læringsmiljøer for matematisk og språklig utforskning, fortelling og høytlesing
  • kan reflektere over kvalitet i barnelitteratur, spill og leker
  • kan bidra til meningsfulle samtaler med barn og mellom barn
  • kan tilrettelegge for å gi barn erfaringer med ulike litterære sjangre og formidle litteratur for alle barn i barnehagen
  • kan lede, veilede og reflektere over arbeid med språk, tekst og matematikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over barnehagelærerens rolle som formidler
  • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan og holde seg faglig oppdatert om aktuelle problemstillinger og debatter
  • innehar profesjonsfaglig digital kompetanse

Innhold

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barnekultur og barnelitteratur
  • Barns egne tekster, barnetegninger og skriftlige uttrykk
  • Antall og mønster
  • Måling og sammenligning
  • Barnehagelærerens rolle i arbeid med litteratur og matematikk

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.

Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

  • 15 studiepoeng overlapp med ORTO2100 Ortoser til foten.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Del 1: Ingen hjelpemidler.
  • Del 2: Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

  • Del 1: Gradert skala A-F.
  • Del 2: Gradert skala A-F.

Sensorordning

  • Del 1: Eksamen vurderes av to sensorer.
  • Del 2: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.