EPN-V2

BLH2310 Språk, tekst og matematikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics 1
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

The evaluation is based on two parts, each contributing 50 % of the final grade:

1) Written assignment produced individually or in groups (maximum 3 students per group), The text should include description of the designed product/service and discuss ethical views about design of the chosen technology

2) Group work presentations of self-initiated work based on the curriculum

Both examination 1. and 2. must be passed in the same study year in order to pass the course

Part 1) The exam result can be appealed.

Part 2) The exam result cannot be appealed.

Innhold

Kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Barns muntlige språkutvikling og skriftspråklige utforskning
  • Flerspråklig utvikling
  • Barnehagens språkmiljø og matematikkmiljø
  • Klassifisering og begrepsdannelse
  • Rom og form
  • Barnehagelærerens rolle som tilrettelegger for gode prosesser med språk og matematikk

Arbeids- og undervisningsformer

Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Two internal examiners. External examiners are used regurlarly.

Vurdering og eksamen

  • Reading and workshops connecting design, innovation, research and technology
  • Using design sprints to run cross-disciplinary teams
  • Discussions concerning ethical situations that emerge by the application of technologies as part of design through participatory processes, postphenomenology, speculative design, actor network theory
  • Engagement and user experience facilitated by technology products and services

Hjelpemidler ved eksamen

  • Del 1: Ingen hjelpemidler.
  • Del 2: I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt. Den muntlige samtalen gjennomføres uten hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

  • Del 1: Gradert skala A-F.
  • Del 2: Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

  • Del 1: Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
  • Del 2: Eksamen vurderes av to sensorer.