EPN-V2

BLH1210 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Movement
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er delt i to emner 1. studieår; Barns utvikling, lek og læring 1 (1. semester) og Barns utvikling, lek og læring 2 (2. semester).

Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning. Pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag i emnet. Emnet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i barnehagen. Emnet omfatter pedagogikkfaglige temaer som bidrar til studentenes kunnskaper for å skape trygge, lekne og omsorgsfulle fellesskap i barnehagen. Herunder vektlegges barn som selvstendige aktører med rett til å bli sett, hørt og inkludert i fellesskapet og til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i egne lærings- og danningsprosesser. Kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, barns emosjonelle utvikling og tilknytningsbehov, blant annet ved overganger til og innad i barnehagen, inngår i emnet.

Emnet skal bidra til studentenes selvdanning og utvikling av kunnskaper om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat. Syn på barn og barndom ses herunder i lys av historiske og samtidige perspektiver og legges til grunn for profesjonsfaglige refleksjoner. Forskningsbasert undervisning og erfaringer fra praksis i barnehagen danner grunnlag for kritisk tenkning rundt egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskap om observasjon og øvelse i observasjonsmetoder inngår i emnet. Etisk og kritisk vurdering knyttet til observasjon som metode i arbeid med barn og barnegruppe vil bli vektlagt.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Innhold

The final assessment will be an individual, recorded and edited 6-8 minute signed presentation of a topic given by the course instructors. The topic given will require that the students take an in-depth cross-cutting analysis of the themes of this course. The student may choose which signed language they wish to use in this assignment.

New/postponed exam

A new/postponed exam will be in the same format as the ordinary exam. The presentation may be adjusted to the first new exam. To the second new exam a new presentation must be made.

Rights and obligations in connection with exams

The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. It is the students’ responsibility to register for any new/postponed exams.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon
  • lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse
  • investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden
  • budsjetter
  • finansiell usikkerhet og risiko
  • balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger
  • se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser
  • analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon
  • gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet
  • forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser
  • være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer
  • ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 5 timer.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
  • Forberedelse til og deltakelse i begrepsseminar med fokus på sentrale pedagogiske begreper
  • Forberedelse til og deltakelse i dialogseminar med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Vurderingsuttrykk

PowerPoint-lysark med stikkord.

Sensorordning

ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %. FARB1020 Samfunnsfarmasi, 5 credits overlap.