Programplaner og emneplaner - Student
BLH1120 Barns utvikling, lek og læring 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children`s Development, Play and Learning 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom systematisk arbeid og terapeutisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Praksis utgjør en tredjedel av studiet og er en svært viktig del av ergoterapeututdanningen. I denne første lengre praksisperioden får den enkelte student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om profesjonsetiske perspektiver på barn og barndom, pedagogisk grunnsyn og pedagogikkens egenart i barnehagesammenheng
- har kunnskap om didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- har fordypet kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om danning og demokratiske prosesser i barnehagen
- har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, inkludert samiske perspektiver på barndom
- har kunnskap om barn med særskilte behov, barns seksualitet, kjønn og identitetsdanning samt hvordan tilrettelegge for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og lede pedagogisk arbeid med barn på måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold og inkludering og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- har evne og vilje til å skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppa
- kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
- kan utøve profesjonelt skjønn i samspill med barn og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, eller sosial-, kulturell-, religiøs- og livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns rettigheter basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og tenke kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis, samt over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
Innhold
- Pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
- Didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- Danning og demokratiske prosesser
- Perspektiver på barns utvikling og læring
- Syn på lek og lekteorier
- Kulturelt og språklig mangfold, samiske perspektiver på barndom
- Barn med særskilte behov, inkludering
- Barns seksualitet, kjønn og identitet
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må ha bestått ERGOB1000 og ERGOB1110.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
- kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
- kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
- kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
- kan søke opp og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
- kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
- kan utføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
- tar initiativ og viser ansvar for egen læring
- kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
Vurdering og eksamen
Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Vurderingsuttrykk
Ikke relevant
Sensorordning
Bestått - ikke bestått.