EPN-V2

BLH1110 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children`s Development, Play and Learning 1
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon
  • lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse
  • investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden
  • budsjetter
  • finansiell usikkerhet og risiko
  • balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger
  • se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser
  • analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon
  • gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet
  • forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser
  • være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer
  • ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver

Læringsutbytte

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, arranged into the following categories: knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • demonstrates insight into the multiplicity of deaf people's lives internationally, with a focus on transmissions within and between countries in the Global North and Global South
  • can make connections between the historical development of transnational deaf spaces and the continuing significance of these spaces
  • understands the mobility of ideas and peoples within transnational deaf networks and the role deaf people’s translanguaging practices play in these movements

Skills

The student

  • is able to utilize cultural, geographical, sociological and human rights perspectives to analyze phenomena taking place in global deaf worlds
  • can engage in rudimentary signed discussion about course content with another student with whom they do not share a common signed language
  • can use class content and activities to reflect on their own linguistic repertoire and languaging practices

General competence

The student

  • is able to engage in critical inquiry into ongoing developments in transnational interactions among deaf people and apply this to class assignments
  • can identify transnational deaf spaces and explain how translanguaging affords navigations in such spaces

Innhold

All kinds of examination support material is permitted.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet krever faglig fordypning og inngår i studentenes danning til barnehagelæreryrket. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, praktiske oppgaver, øvelser, selvstudium, gruppearbeid, seminarer, veiledning, inkludert profesjonsveiledning.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis

Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Én A4-side med stikkord til presentasjonen.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %. FARB1020 Samfunnsfarmasi, 5 credits overlap.

Vurderingsuttrykk

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder der fagdidaktikk, bærekraft og inkludering inngår:

  • Ulike lek- og læringsmiljøers muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
  • Barns fysiske vekst, motoriske utvikling og bevegelseslek
  • Naturmangfold, økologi og prosesser i naturen
  • Utforsking av fysiske fenomen og teknologi
  • Helse, fysisk aktivitet og livsmestring
  • Mat, ernæring og mataktiviteter

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.