Programplaner og emneplaner - Student
BLA1300 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F
Læringsutbytte
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk og fokus på samspill og på de yngste barna inngår i alle hovedområdene:
- Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut i fra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
- Barns fysisk vekst, utvikling og motorisk læring
- Kroppslig lek
- Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling
- Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen
- Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring og etikk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene i emnet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Emnet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.
Gjennom hele emnet skal studenten arbeide med oppgaver knyttet til emneplanens seks innholdskomponenter. Oppgavene skal presenteres og bearbeides i studiegruppene og inngår i studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og medstudentrespons. Målet med oppgavene er økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og kroppslig erfaringsdeling.
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid som forberedesel til undervisninge og skriftlige refleksjoner i etterkant, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, ekskursjoner, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
3. semester: 15 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
4. semester 10 dager praksis i ekstern barnehage, veiledet og vurdert av praksislærer og faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning. Det er krav til aktiv deltagelse i studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og medstudentrespons.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, men kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav om tilstedeværelse og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen som bygger på oppgavene i emnet, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 15 minutter til presentasjon og om lag 15 minutter til etterfølgende faglig samtale.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny/utsatte eksamen presenterer studenten en omarbeidet versjon av presentasjonen. Ved senere forsøk må ny presentasjon fremlegges. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Hjelpemidler ved eksamen
Én (1) A4-sider med stikkord og fire fotografier.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.