Programplaner og emneplaner - Student
BISAM6100 Bilde og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Imaginary and context
- Studieprogram
-
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.
Det er studentens ansvar å holde alle frister i prosessen med å søke praksisplass.
Eventuell undervisning foregår fysisk, på campus.
Forkunnskapskrav
Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær på over en uke (fem arbeidsdager) som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn, kan utdanningen foreta en individuell vurdering for å avklare hvordan studenten skal få fullført sin praksis.
Det er ikke mulig å klage på praksistildelingen når det gjelder hvilken plass man blir tildelt eller hvordan tildelingen gjøres. Dersom det oppstår problemer på praksissted/med gjennomføring av praksis må studenten informere sin kontakt/praksisansvarlig ved OsloMet så fort som mulig og før praksisen er fullført.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Læringsutbytte
Etter praksisperioden skal studenten levere en individuell praksisrapport på inntil 7 sider, der han/hun evaluerer praksisperioden og sin egen innsats. Praksisrapporten inkluderer et vedlagt eget journalistisk arbeid og studentens analyse av dette arbeidet, og en uttalelse på rundt én side fra redaksjonen om studentens faglige utvikling og om praksisperioden generelt. Utdanningen informerer redaksjonen om dette, men studenten er ansvarlig for å etterlyse uttalelse ved eventuell forglemmelse i redaksjonen.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet gjennomføres på deltid over ett semester. Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger.
I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse:
Arbeidskrav:
Det gis til sammen ett arbeidskrav:
- Muntlig presentasjon av et undervisningsforløp til et valgfritt trinn eller aldersgruppe som studenten selv har utviklet ved bruk av relevant programvare/verktøy fra emnet. Utdanningsforløpet skal presenteres muntlig for medstudenter fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium, ledsaget for eksempel av powerpoint, video, eller andre presentasjonsformer. Presentasjonen skal dokumentere prosess og tenkt gjennomføring, samt inneholde refleksjoner rundt fagdidaktiske momenter knyttet til oppgaven.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om minimum 80 prosent deltagelse i all organisert og timeplanlagt undervisning.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Relational skills, interdisciplinary cooperation and counselling functions are key aspects of social educators’ professional practice. This course emphasises the importance of interdisciplinary cooperation.
The course will also give students knowledge of mental healthcare, different diagnoses and consequences for users’ everyday lives. Various forms of evidence-based treatment measures are also emphasised.