EPN-V2

BISAM6100 Bilde og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Imaginary and context
Studieprogram
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har: 

  • inngående kunnskaper om veiledningsfeltets tradisjoner, teorier og strategier 
  • fordypet kunnskap om veilederrollen i pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • inngående kunnskap om dialog, kommunikasjon og refleksjon i veiledning 
  • inngående kunnskap om profesjonsetiske problemstillinger, dilemmaer, vurdering og maktforhold i veiledning 
  • bred kunnskap om kommunikasjon og samspill

Ferdigheter

Studenten kan: 

  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å analysere og kritisk reflektere over dilemmaer i pedagogisk veiledning
  • anvende kunnskap om veilederrollen og ulike veiledningsstrategier til å utvikle egen praksis som veileder 
  • planlegge, gjennomføre og analysere pedagogisk veiledning individuelt og i grupper 
  • analysere relevant forskning, teorier og metoder innenfor veiledning som fagfelt 
  • gjennomføre veiledningssamtaler med fokus på kommunikasjon og refleksjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og kritisk analysere veiledningsprosesser 
  • reflektere kritisk over veileders rolle overfor lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • kan bidra med kritiske og profesjonsetiske vurderinger knyttet til veiledning i skolen

Forkunnskapskrav

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

Læringsutbytte

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang 4500 ord (+/- 10 %).

Ved ikke bestått karakter, kan hjemmeeksamen omarbeides til ny eksamen én gang.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer.

Hjelpemidler ved eksamen

Målgruppa

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Opptakskrav

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Mária Magdolna Vida