Programplaner og emneplaner - Student
BIOB1000 Introduksjon til bioingeniørprofesjonen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to the Profession of Biomedical Laboratory Sciences
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon til bioingeniørfaglig profesjonsutøvelse og skal samtidig binde bioingeniørfaget til verdigrunnlaget som er felles for all helsefaglig yrkesutøvelse. Sentralt står et helhetlig syn på mennesket, respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjoner og temaer som danner felles referanseramme for yrkesutøvelsen innenfor de ulike profesjonene, eksempelvis helselover, kommunikasjon og samhandling. Bioingeniørers helsefaglige profesjonsutøvelse blir belyst med eksempler rundt etikk, taushetsplikt og samtykke. Emnet gir dessuten en introduksjon til bioingeniørens arbeid i laboratoriet, blodprøvetaking, preanalytiske forhold og laboratorieanalysers plass i helsevesenet.
Forkunnskapskrav
- Opptak til bachelorstudium i bioingeniørfag, eller
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hva som kjennetegner en helsefaglig profesjon og gjøre rede for hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
- kan gjøre rede for bioingeniørens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv, også med vekt på samhandling med de andre helseprofesjonene
- kjenner til laboratorieanalysers plass i helsetjenesten
- har grunnleggende kunnskap om venøs blodprøvetaking av voksne og barn
- kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon og strategier for samarbeid i grupper
- kan gjøre rede for kulturbegrepet og behov for tverrkulturell kommunikasjon
- kan gjøre rede for lover og forskrifter som er relevante for helsepersonell
- kan gjøre rede for etiske teorier, yrkesetikk og begreper som er relevante for helsefaglig yrkesutøvelse
- kjenner til ulike perspektiv på helse og sykdom
- kjenner til sikkerhetsrutiner knyttet til smitteproblematikk og håndtering av biologisk materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre små prosjekter i grupper og presentere resultater fra arbeidet
- kan ta blodprøve av medstudent etter gjeldene retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, reflektere over og diskutere problemstillinger de kan møte i sin fremtidige yrkesutøvelse
Innhold
Arbeids- og undervisningsformene omfatter 7 ukers veiledet ekstern praksis i et laboratorium for medisinsk biokjemi.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og gruppeoppgaver.
Studentene øver på blodprøvetaking og lærer om tilhørende avfallsrutiner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
- gjennomført blodprøvetakingskurs
- gjennomført E-læringskurs i avfallshåndtering
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 5-8 studenter, inntil 50 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse med fokus på pre- og postanalytiske forhold, analyseinstrumenter, kontrollrutiner, teknologi og automasjonssystemer, metoder og analyseprosesser.
I laboratorier for medisinsk biokjemi er det bioingeniørens ansvar å analysere biologisk materiale med avanserte analyseinstrumenter og vurdere prøveresultatenes analysekvalitet. I praksis legges det vekt på at studentene får innføring i rutiner og kvalitetssikringsprosesser, og forståelse for analyseresultatenes bidrag i pasientbehandlingen. I praksisperioden vil studentene ta blodprøver av pasienter og utvikle evne til samhandling under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.
Vurderingsuttrykk
- Bestått første studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, med unntak for emnet BIOB1060 eller
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
Sensorordning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare metode- og analyseprinsipper som benyttes på praksisstedet, for eksempel i hematologi, koagulasjon og klinisk kjemiske instrumenter
- kan forklare måleprinsippene til analyseinstrumentene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for vesentlige faktorer som kan påvirke målingene og analyseresultatene i pasientprøver
- kan gjøre rede for feilkilder knyttet til metodene som benyttes på praksisstedet
- kan gjøre rede for kvalitetssikring på praksisstedet og forklare hvordan og hvorfor kvalitetskontroller brukes i analysearbeidet i medisinsk biokjemi
- kan forklare hvordan laboratoriene kan bidra i pasientbehandlingen
- kjenner til laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter på praksisstedet
Ferdigheter
Studenten
- kan følge laboratoriets daglige rutiner og analyseprosedyrer
- kan delta i gjennomføring av analysearbeidet på praksisstedet
- kan vurdere prøvematerialets egnethet
- kan vurdere prøveresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
- kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater som benyttes på praksisstedet
- kan ivareta pasienten i prøvetakingssituasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- tar ansvar og viser initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen
- kan samhandle med kolleger og pasienter uavhengig av etnisk, religiøs eller kulturell bakgrunn
Emneoverlapp
Det er ingen særskilte arbeidskrav i emnet.
Merk at det er krav om tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.