EPN-V2

BIBV3060 Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice Emneplan

Engelsk emnenavn
Themes in Library, Archives and Museums: An Exploration of Practice
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil gi kunnskap om forskning og utvikling, teori og metode på det arkivfaglige området, samt innsikt i forskningsdesign og forskningsetikk.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Upon completing the course, students are expected to achieve the following learning outcomes in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge:

  • Gain insight into current practices at libraries or other information and culture-disseminating organizations related to a theme.
  • Acquire knowledge of the pertinent literature and scholarly research concerning the selected theme.
  • Develop familiarity with the related legal and policy documents related to the theme.
  • Identify relevant concepts, models, and/or theories related to the theme.
  • Demonstrate awareness and understanding of ethical considerations related to the theme.

Skills:

  • Apply skills and knowledge from previous courses in Library and Information Science or other areas of study.
  • Effectively search for, synthesize, critically analyze, and correctly reference source materials.
  • Critically assess the connection between theory, policy, and practice related to a selected theme

General Skills:

  • Initiate, organize, carry out, and communicate a project.

Arbeids- og undervisningsformer

The course centers around a series of visits to libraries, archives, and/or museums in connection to students' selected themes. Students will complete two assignments related to their series of visits and present their investigation of the selected theme to the class.

Students can work individually or in groups of two.

Teaching methods alternate between lectures, study visits, discussions, and presentations. Teaching will be on campus, sometimes online.

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • designe en datainnsamling knyttet til en gitt arkivvitenskapelig problemstilling. Resultatet skal presenteres muntlig, ca. 15 minutter, med hjelp av powerpoint (eller tilsvarende) for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over hvilke metoder som er egnet forskjellige typer av forskning og utviklingsarbeid og identifisere relevante metoder for datainnsamling og dataanalyse.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Sensorordning

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.