EPN-V2

BIBV3020 Skole- og undervisningsbibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
School and educational libraries
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Biblioteket som lærings- og danningsarena i utdanningssektoren er utgangspunktet for emnet. I kurset tar vi for oss bibliotekets og bibliotekarens pedagogiske rolle og oppgaver i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Pedagogikk og didaktikk vil sammen med bibliotekets tre plattformer (informasjonskompetanse og kildekritikk, leseopplæring og leselyst og biblioteket som sted) utgjøre sentrale teoretiske bestanddeler av faget. Hvordan bibliotekaren kan legge til rette for ulike grupper av lærende, både ulike læringsstiler og ta hensyn til mangfold blant elev-/ studentgrupper vil bli vektlagt.Vi presenterer hvordan politiske og regulative rammer påvirker og danner grunnlag for utvikling av bibliotekets pedagogiske oppdrag.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
  • har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
  • har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
  • har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
  • har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
  • har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
  • har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
  • kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
  • kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium. Emnet er campusbasert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante design-, kunst- og håndverksfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å gjennomføre, dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for praktisk-estetisk utforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan avgrense, planlegge, gjennomføre og dokumentere en større praktisk-estetisk undersøkelse.
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre analyser i egen praktisk estetisk undersøkelse og bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktisk-estetiske undersøkelser

Vurdering og eksamen

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Vurderingsuttrykk

Alle.

Sensorordning

Bestått/ikke bestått.