Programplaner og emneplaner - Student
BIB3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.
I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:
- Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
- Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- er bevisst relevante samfunnsmessige problemstillinger knyttet til teknologiutviklingen
- behersker flere metoder for å kommunisere informasjon om teknologiutvikling til et variert publikum.
- forstår de forskjellig faktorene som påvirker forståelse for IT og motivasjon til å lære mer om IT-relaterte problemstillinger.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- presentere et teknisk produkt eller prosjekt på en forståelig måte til et publikum med variert nivåer av faglig kunnskap om IT
- presentere og diskutere rollen som IT spiller i samfunnet, med aktuelle eksempler fra hverdagslivet, nyhetssaker og populærkulturen.
- beherske metoder for å engasjere og involvere publikum gjennom gjenkjennelige eksempler og gode historier.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere og diskutere IT-relaterte temaer til et bredt publikum.
- kommunisere klart skriftlig og muntlig om IT-relaterte problemstillinger til et publikum som ikke nødvendigvis er datakyndig.
- motivere og engasjere et variert publikum ved hjelp av aktuelle problemstillinger innen IT
Læringsutbytte
Jevnlig oppfølging av prosjektarbeidet av en prosjektveileder. Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeids- og undervisningsformer
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Prosjektrapport på 2000 ord +/-10 % som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studenten har en grunnleggende forståelse av prosesser og metoder som har blitt benyttet.
- Videopresentasjon på 10 minutter som demonstrerer læringsutbyttet som studentene har oppnådd under arbeidet med prosjektet.
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men både prosjektrapporten og videopresentasjonen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering
Eksamensresultat kan påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av en intern og en ekstern sensor.