Programplaner og emneplaner - Student
BIB3420 Barn og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's materials
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptak til studiet.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
- kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
- kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
- kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie
Læringsutbytte
Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
- 4 timer.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner sentrale teorier om informasjonsbehov og informasjonssøkeatferd
- kjenner relevante grunnprinsipper for menneske-maskin-interaksjon (HCI)
- har inngående kjennskap til relevansbegrepet, og kan relatere dette til ulike typer informasjonsbehov og søkestrategier
- forstår at brukere er mangfoldige
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier om informasjonssøkeatferd for bedre å forstå ulike brukeres behov
- kan kommunisere hensiktsmessig med brukere med formål å avdekke informasjonsbehov
- kan evaluere bruken av relevante prinsipper for menneske-maskin-interaksjon i søkegrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede forskjellige typer brukere basert på en vurdering og forståelse av deres informasjonsbehov
- kan evaluere søkesystemer i kontekst av interaksjonsmekanismer og brukergrensesnitt
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Sensorordning
- 10 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- 3 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK1410, SYKP1410 og SYKD1410 er fullt overlappende.