EPN-V2

BIB3400 Databehandling og -analyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Data curation and analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Letter grades ranging from A to F are used, with A being the highest grade and E the poorest pass grade, and F being a fail grade.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

This course examines core characteristics of struggles over livelihood, equality and social justice in international development, education, and sustainability, at multiple levels of scale. It centres on the efforts of movements and social groups to achieve social change, including tensions between these and defensive efforts to protect their livelihoods. Case-studies are drawn on to illustrate these tensions, and provide insight into key debates and proposed pathways to transform society.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. Emnet er campusbasert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:

  • Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
  • Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
  • Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).

Formålet med arbeidskravene er å utvikle ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.

Vurdering og eksamen

The work and teaching methods used in the course are characterised by lectures and workshop / seminar style dialogue and discussions, to which the students bring their own particular interests and experiences, and diverse academic backgrounds. See the general programme description for further details.

Hjelpemidler ved eksamen

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Students must give a presentation lasting 15-30 minutes (individually or as part of a group) of an article, chapter in a book etc. at a plenary session during the course.
  • Students must individually submit a 1-page / approx. 450-word preliminary description of their master’s thesis research topic.
  • 80 % attendance requirement (see the programme description for more information).

The purpose of the coursework requirement is to ensure all students begin the work of articulating their master’s research topic, to receive feedback about it, and to support the future preparation of full research project descriptions.

The purpose of the oral presentation is to encourage students to engage in more oral activity and improve their oral presentation skills, and to present the academic content to fellow students and the lecturer(s) in an organised and effective manner. The oral presentation is intended to help the students to acquire the skills specified in the learning outcomes for the course.

Vurderingsuttrykk

The course is assessed on the basis of an individual written home exam over five days, with a scope of 3,500 words +/- 10%.

Resit/rescheduled exam:

Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam

Sensorordning

Examination support material is permitted.