Programplaner og emneplaner - Student
BIB2750 Kultur- og kunnskapspolitikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural and knowledge policies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etterkrigstidens norske kulturpolitikk
- har kunnskap om sentrale virkemidler i den norske litteraturpolitikken
- har kunnskap om historien om den norske politikken for arkiv, bibliotek og museum
- har kunnskap om hvordan digitalisering påvirker dagens kulturpolitikk
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå dagens kultur- og kunnskapspolitikk i lys av dens historie
- kan identifisere sentrale virkemidler i den samtidige kultur- og kunnskapspolitikken
Generell kompetanse
Studenten
- har erfaring fra å arbeide med faglige problemstillinger i en gruppe
- kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår kultur- og kunnskapspolitikk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet kombinerer forelesninger og studentaktive metoder der studentene særlig inviteres til å bruke egne praksiserfaringer fra yrke og profesjon. Arbeid med autentiske digitale tekster, reseptivt og produktivt, både verbalspråklige og multimodale/semiotiske ressurser inngår i arbeids- og undervisningsformer.
Vurdering og eksamen
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal forberede i grupper (tre til fem studenter) et digitalt undervisningsopplegg der ulike metoder og vurderingsuttrykk vises. Omfang: tilsvarende en 45 minutters undervisningstime.
- Arbeidskrav 2: Undervisningopplegget skal følges av en muntlig begrunnelse. Omfang: om lag 10 minutter.
Hovedformålet med arbeidskravene er at studentene skal vise til ulike måter for hvordan digitalisering av undervisning, læring og vurdering kan realiseres.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.
Skolestart for 6-åringen er en viktig milepæl i barns liv. Barna er i en overgangsfase fra barnehagebarn til skolebarn som skal være fylt med utvikling og læring for hvert enkelt barn. Det er avgjørende at skolen anerkjenner barnas kunnskap og erfaringer når de kommer til skolen og at kjente arbeidsmåter fra barnehagen videreføres. Pedagogiske prinsipper som bør prege begynneropplæringen (1.-4.trinn) er en lekende, oppdagende og fysisk aktiv tilnærming til læring. I dette emnet arbeider studentene spesielt med begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk med støtte fra faget pedagogikk og elevkunnskap. Tidlig innsats og progresjon i elevenes utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse er også viktige prinsipper i pedagogikk og elevkunnskap.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Emneansvarlig
Se emnets innledningstekst.