EPN-V2

BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Metadata in libraries
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder følgende temaområder:

  1. Videreutvikling av notatteknikk som støtte for hukommelsen i konsekutiv tolking
  2. Oversettelsesstrategier
  3. Tekst- og diskursanalyse
  4. Forberedelse i tolking, med fokus på terminologi - systematikk og strategier
  5. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Anbefalte forkunnskaper

10 studiepoeng overlapp med VERN1310/VERND1310/VERNL1310 sosiologi, sosialantropologi, stats- og kommunalkunnskap samt organisasjonsteori

Forkunnskapskrav

Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse -og velferdstjenesteutøvernes posisjon i et demokrati
  • kan beskrive forskjellene mellom offentlig og privat sektor
  • kan gjøre rede for forvaltningens oppbygning, lokalt og nasjonalt
  • kan beskrive samspillet/relasjonen individ - system fra et systemteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike forståelser av sosial ulikhet
  • kan beskrive hvordan sosial ulikhet påvirker levekår og livskvalitet
  • kan gjøre rede for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers liv og sosiale relasjoner
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner
  • kan gjøre rede for sosial identitet og gruppeprosesser
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner, herunder situasjonen til den samiske urbefolkningen
  • kan forklare hvordan offentlig forvaltning fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnbegreper og hovedperspektiv i sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, organisasjonsteori og statsvitenskap for å forstå konteksten tjenestemottaker og tjenesteyter opererer innenfor
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten og hvordan ulik kultur påvirker utøvelsen av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan organisasjoner fungerer
  • kan diskutere politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • kan reflektere over hvordan sosiale forhold kan påvirke menneskers muligheter og selvforståelse, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
  • kan reflektere over hvordan samfunnsmessige barrierer kan virke funksjonshemmende, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstudium, forelesninger, gruppediskusjoner og erfaringsutveksling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over to uker, på inntil 3200 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.