EPN-V2

BIB2720 Organisering av data og informasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Organisation of data and information
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i sentrale prinsipper og teknologier som er grunnlaget for organisering, gjenfinning og deling av informasjon i moderne informasjonssystemer. Emnet dekker modellering av informasjon, forskjellige teknologier for lagring, organisering og utveksling av strukturert informasjon og metoder for indeksering og gjenfinning av tekst.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
  • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
  • har grunnleggende kunnskap om semantiske data
  • har grunnleggende kunnskap om formater for utveksling av data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
  • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
  • har grunnleggende ferdigheter i bruk av formater for utveksling av data

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
  • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir oversikt over sentrale (klassiske og nyere) teorier innenfor kultur- og litteratursosiologi, og innsikt i anvendelsesmulighetene av teoritilfanget. Emnet tar opp maktforhold i kultur- og litteraturfeltet, og fokuserer på aktuelle spørsmål innenfor nordisk kulturpolitikk.

Emnet dekker også kulturens og litteraturens vilkår i samfunnet, med produksjon, spredning og mottakelse/kritikk, og mottakernes bruk av kultur og litteratur, herunder smaksdannelse, plattformvalg og sosiale aspekter forbundet med kulturkonsum. Emnet tar også opp hvordan samfunnet kan framtre i litterære verk.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
  • Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.

I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.

Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om aktuelle perspektiver i kultur- og litteratursosiologi.
  • inngående kjennskap til flere sentrale kulturteorier.
  • spesialisert innsikt i sentrale teorier og metoder i litteratursosiologisk forsking.

Ferdigheter

Studenten kan

  • forholde seg analytisk og kritisk til kulturens og litteraturens rolle i samfunnet.
  • anvende relevante begreper og teorier fra kultur- og litteratursosiologi.
  • arbeide selvstendig med problemstillinger innenfor fagområdet.

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å kritisk reflektere over og delta i den offentlige kultur- og litteraturdebatt.
  • kan anvende og vurdere teoretisk kunnskap på nye områder.
  • kan forstå og formidle aktuelle perspektiver i kultur- og litteratursosiologi.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger, seminarer og selvstudium.

Undervisningen er samlingsbasert på campus.

Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig skisse til semesteroppgave på 4- 5 sider.
  • En muntlig presentasjon for medstudenter på ca. 10 minutter.

Formålet med arbeidskravene er å vise innsikt i og selvstendig refleksjon omkring fagkunnskapen i emnet.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave på 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.