Programplaner og emneplaner - Student
BIB2610 Praktisk prosjektstyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project management in practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode og praktiske ferdigheter i gjennomføring av prosjekter, som for eksempel arrangement. Som en sentral del av emnet, skal studentene gjennomføre et konkret prosjekt i gruppe, gjerne i samarbeid med en ekstern aktør. Gjennom prosjektet får de både erfaring med praktisk prosjektstyring og samskapingserfaring.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode
- har grunnleggende kunnskaper om teamarbeid og roller i team
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
- kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt
- forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid
- kan bruke prosjektstyringsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i prosjektgruppe
- har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger og kan reflektere kritisk rundt disse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. Undervising er hovedsakelig campusbasert.
Prosjektstyringsverktøy av typen Teams (Planner), Slack, Trello, e.l. skal benyttes.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter).
Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider.
Begge arbeidskravene har som formål å gi kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode, samt å oppøve evnen til å planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt. I tillegg oppøves kompetansen i å være deltaker i en prosjektgruppe.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler:
- En skriftlig sluttrapport på 3-4 sider som dokumenterer gjennomført prosjekt. Rapporten utarbeides og leveres av prosjektgruppa som har jobbet sammen gjennom semesteret.
- Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat på 2-3 sider som gir studenten mulighet til å kommentere gjennomføringen av prosjektet og sette arbeidskravene inn i en prosjektfaglig sammenheng.
De to delene teller 50% av den samlede vurderingen. For bestått eksamen må begge deler bestås. Utsatt eksamen/ny prøve tas i den/de delen(e) av eksamen som ikke er bestått.En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av sluttrapport/refleksjonsnotat til sensur én gang.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltakelse. Videre arbeider studentene med tema som er aktuelle for egen problemstilling. Emnet tar utgangspunkt i kunnskapsgrunnlaget for aktivitet, deltakelse og inkludering. Dette kan gi økt forståelse av utfordringer som kan oppstå i folks hverdags- og arbeidsliv, og av hva som kan bidra til god helse og deltakelse. Studenten skal lære å jobbe systematisk med utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner, og forstå hvordan ulike rammeverk og metoder kan brukes i slike prosesser. Studenten har mulighet til å arbeide videre med tematikk fra dette emnet i det valgbare emnet MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere og identifisere styrker og svakheter i hvordan komplekse intervensjoner er utviklet og evaluert
- kan anvende kunnskap om relasjoner mellom person, aktivitet og omgivelser i utvikling av intervensjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner
- kan identifisere og beskrive elementer og strategier for endring i komplekse intervensjoner for å forstå hvilke mekanismer som bidrar til ønsket utfall
- kan kritisk vurdere kvaliteten av intervensjoner og programmer som har til hensikt og fremme deltakelse i hverdags- eller arbeidsliv
- kan beherske systematisk arbeid og kritisk refleksjon over egen og andres utvikling og evaluering av intervensjoner
- kan drøfte hvordan rammeverk for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner kan anvendes for å fremme deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende ulike typer rammeverk for å vurdere, tilpasse, utvikle og/eller evaluere komplekse intervensjoner