Programplaner og emneplaner - Student
BIB1520 Informasjonssystemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The target groups are:
- Students in the third year of the full-time/seventh semester of the part-time Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
- International exchange students at the Faculty of Education and International Studies from preschool and primary school teacher education institutions. Students from other academic areas may also be accepted.
Students must be prepared to participate in various outdoor activities.
The course is designed to offer a full-time study programme in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education. The period of study will be four months. The course may be taken as an elective in-depth programme by students in their final year of the Bachelor Programme in Early Childhood Education at Oslo Metropolitan University.
Admission
For students at the Department of Early Childhood Education:
- Admission to the Bachelor Programme in Early Childhood Education. Special requirements apply, please see ‘Programme description for the Bachelor Programme in Early Childhood Education, full-time/part-time course of study’. Students in their third or fourth year of the Primary School Teacher Education programme at Oslo Metropolitan University may also apply.
For international exchange students:
- Admission as an international student at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least two years of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.
Forkunnskapskrav
The topics of study are:
Play, movement, nature and outdoor education.
- Outdoor education in different natural environments
- Play and movement in nature and outdoor environments
- Practical work on natural science, food literacy and physical education
- Practical work in selected biotopes
- Motor behaviour, physical activity, play and risk-taking
- Role model and gender awareness in pedagogical work outdoors
- The Nordic concept of ‘friluftsliv’ (outdoor life)
Childhood in a Nordic welfare system
- Education, cultural formation and childhood
- Welfare state, cultural formation and childhood
- Critical reflective work on play, movement and outdoor education
- Physical literacy and motor development
- Different cultural traditions and pedagogical approaches to outdoor activities
Field experience, reflective practice and didactics regarding play, movement, nature, food and outdoor education
- Different approaches to outdoor didactics and sustainable development
- Development work related to institutional work
- Comparative approaches to cultural and pedagogical traditions
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for begrepene data og informasjon
- har kunnskap om forskjellige kategorier av informasjonssystemer, informasjonssystemenes funksjonalitet og deres rolle i organisasjoner, samfunn og ovenfor brukere
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
- har grunnleggende kunnskap om metadata og kunnskapsorganisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere over sentrale begreper i faget
- kan vurdere og sammenligne informasjonssystemer med hensyn til bruk og bruksverdi
- kan jobbe praktisk med dokumenter, dokumentbeskrivelser og søking i systemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide med andre i prosjekter relatert til informasjonssystemer
- har grunnleggene digital kompetanse om informasjonssystemer
- kan delta i faglige diskusjoner om informasjon og informasjonssystemer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et skriftlig individuelt arbeid der studentene skal drøfte sentrale begrep i emnet. Hver student skal gi 3-4 andre studenter faglig begrunnede tilbakemeldinger på leverte tekster.
- Arbeidskrav 2: Et skriftleg individuelt arbeidskrav der studentene bruker et referansehåndteringssystem for å utforske bibliografiske informasjonssystem.
- Arbeidskrav 3: Gruppeoppgave der studentene sammen og hver for seg arbeider med dokumentbeskrivelser og biblioteksamlinger. Gruppen leverer en samlet rapport fra arbeidet.
Arbeidskravene har et samlet omfang på ca 10 sider og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.