Programplaner og emneplaner - Student
BEPE1700 Grunnleggende programmering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamentals of programming
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar sikte på å gi studenten en innføring i programmering i Python. Studentene får en innføring i programstruktur og uttrykk, variabler, tekster, operatorer, funksjoner, arrayer, bruk av løkker.
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 individuelle obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
- 1 laboratorieøvelse med tilhørende laboratorierapport (2 - 5 sider)
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forstå problemløsning ved hjelp av programmering
- kjenne til innebygd funksjonalitet i programmeringsspråket
- ha grunnleggende kjennskap til programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, og vektoriserte beregninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- skrive programmer for å løse gitte problemstillinger
- dele opp et større problem i flytdiagrammer
- lage løsninger for virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, plot, animasjoner og lagring/lesing av data
- konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke
- dra nytte av eksterne biblioteker i egen kildekode
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bruke Python til å løse relevante problemstillinger innen sitt fagfelt
- tilegne seg og ta i bruk ny programmeringskunnskap
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om kunstformidling, presentasjon og utstillingsproblematikk
- har innsikt i relevante fagbegrep og kunstformidlingsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
- kan utarbeide en portefølje som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt knyttet til kunstformidling
- kan formidle og presentere et prosjekt visuelt, muntlig og skriftlig
Vurdering og eksamen
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi.
Vurderingsuttrykk
Eksamen består av to skriftlige deleksamener . Eksamensdelene gjennomføres individuelt og vurderes separat (se vekting under).
De to eksamensdelene består av følgende:
- En skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200 ord) (individuelt). Eksamen teller 60% av endelig karakter.
- En portefølje som inneholder bilder og tekst som formidler egen praktisk-estetisk produksjon (individuelt). Eksamen teller 40 % av endelig karakter.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller begge deleksamenene, eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Sensorordning
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og demonstrasjon av laboratorieutstyr