EPN-V2

BEPE1700 Grunnleggende programmering Emneplan

Engelsk emnenavn
Fundamentals of programming
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar sikte på å gi studenten en innføring i programmering i Python. Studentene får en innføring i programstruktur og uttrykk, variabler, tekster, operatorer, funksjoner, arrayer, bruk av løkker.

Anbefalte forkunnskaper

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 8 individuelle obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
  • 1 laboratorieøvelse med tilhørende laboratorierapport (2 - 5 sider)

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forstå problemløsning ved hjelp av programmering
  • kjenne til innebygd funksjonalitet i programmeringsspråket
  • ha grunnleggende kjennskap til programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, og vektoriserte beregninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • skrive programmer for å løse gitte problemstillinger
  • dele opp et større problem i flytdiagrammer
  • lage løsninger for virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, plot, animasjoner og lagring/lesing av data
  • konstruere, finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres programmer, feilsøke
  • dra nytte av eksterne biblioteker i egen kildekode

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bruke Python til å løse relevante problemstillinger innen sitt fagfelt
  • tilegne seg og ta i bruk ny programmeringskunnskap

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om kunstformidling, presentasjon og utstillingsproblematikk
  • har innsikt i relevante fagbegrep og kunstformidlingsteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
  • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
  • kan utarbeide en portefølje som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt knyttet til kunstformidling
  • kan formidle og presentere et prosjekt visuelt, muntlig og skriftlig

Vurdering og eksamen

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi.

Vurderingsuttrykk

Eksamen består av to skriftlige deleksamener . Eksamensdelene gjennomføres individuelt og vurderes separat (se vekting under).

De to eksamensdelene består av følgende:

  • En skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200 ord) (individuelt). Eksamen teller 60% av endelig karakter.
  • En portefølje som inneholder bilder og tekst som formidler egen praktisk-estetisk produksjon (individuelt). Eksamen teller 40 % av endelig karakter.

Eksamensresultatet kan påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller begge deleksamenene, eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Sensorordning

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og demonstrasjon av laboratorieutstyr