Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- ha oversikt over de forskjellige fasene i det praktiske arbeidet med utvikling av IT-løsninger i en bedrift eller en organisasjon
- ha en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer
- forstå sin egen rolle i en bedrift eller organisasjon.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende teoretisk kunnskap om IT-utvikling til et konkret, reelt problemområde
- planlegge, gjennomføre og løse praktiske problemer knyttet til IT-prosjekter.
- anvende tekniske prinsipper for å utvikle IT-løsninger som løse ett eller flere reelle problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et problem og foreslå mulige løsninger til problemet
- forstå betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
- utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
Forkunnskapskrav
Veiledning med intern og/eller ekstern veileder. Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom oppdragsgiver/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Innhold
I bacheloroppgaven skal studentene gjennomføre, dokumentere og presentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av den kompetansen som er bygget opp gjennom hele studieforløpet. Kandidater forventes å videreutvikle seg gjennom dette arbeidet; å vise at de behersker designprosessen, og at viser sitt kompetansenivå som produktdesignere.
Arbeids- og undervisningsformer
Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren)
Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 4000 ord +/-10 %
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.
Sensorordning
Prosjektet sensoreres av en intern og en ekstern sensor.