Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural understanding and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet ser på hvordan å være mer bevisst og ansvarlig i forhold til kulturelle aspekter når vi arbeider som designere. Emnet utforsker hvordan en slik bevisstgjøring kan informere og danne grunnlaget for utvikling av designprosjekter og deres løsninger.
Studenter gis en generell kulturforståelse ved å tilnærme objekter og design som forskjellige former for kulturelle uttrykk, samt å se nærmere på designarbeid og dets roller i de større kulturelle kontekster og samfunnsperspektiv. Emnet tar sikte på å gi studenter kunnskaper og erfaringer i å analysere de forskjellige kulturelle landskapene som produkter er del av, samt hvordan disse igjen påvirker designprosesser. Emnet utforsker også kommunikasjon og viktigheten av dette i designprosesser, produkter og formidling.
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon.
- har kulturell og adaptiv kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
- behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
- kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en valgt mottagergruppe, og reflektere rundt formidling
- kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte ulike design research metoder.
- Kan reflektere rundt bærekraft og inkludere dette som del av sin designprosess
- mestrer skriftlig og muntlig presentasjon og argumentering
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
- har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
- kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
- har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
- kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
- behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.
Innhold
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- En oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Dette arbeide skal være en estetisk oppgave. Gruppeinnlevering. Omfang 2000 ord +/- ti prosent.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Arbeids- og undervisningsformer
Individuelt arbeid eller i gruppe på inntil tre personer, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:
- Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
- Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
- Resultat fra designprosjekt.
- Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Se fagplanen.