EPN-V2

BAPD2210 Kulturforståelse og kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Cultural understanding and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av oppgaver.

Studentene skal bli i stand til å vurdere egne og andres faglige arbeider, og formulere vurderinger av disse på en slik måte at vurderingen gir råd om videre studiearbeid. Øving i dette foregår i den timeplanlagte delen av arbeidsøktene. Studentene skal derfor gjennomføre ukevurderinger av oppgaver som bygger på ukeoppgaver. Informasjon om hvordan ukevurderingene skal gjennomføres, blir gitt i forelesningene.

I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot læringsutbyttet i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd

Forkunnskapskrav

Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
  • kjenner til;problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, designetnografi, emosjonell design og bærekraftig design
  • har kulturell og adaptiv kunnskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
  • behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer -;så vel lokale og globale som etniske.
  • kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
  • kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering;av konsept
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
  • kan;velge egnet kommunikasjonsmedium;til en valgt mottagergruppe, og reflektere rundt formidling
  • kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
  • kan benytte teorier og verktøy fra design research som designetnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
  • Kan reflektere rundt bærekraft og inkludere dette som del av sin designprosess
  • mestrer skriftlig og muntlig presentasjon og argumentering

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe;for å fremme faglig utvikling
  • har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
  • kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
  • har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
  • kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
  • behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.

Innhold

Emnet gir kunnskap og innsikt i bruk av kommunikasjon og kulturforståelse i forhold til et gitt designprosjekt. Studenter lærer å kommunisere med semantiske verktøy, samt gjennom muntlig og visuell kommunikasjon. Det gis innføring i forskjellige kommunikasjonsmetoder, presentasjonsteknikk, samt hvordan å nå en bestemt målgruppe. Emnet omfatter litteratur om designetnografi, kartlegging, bærekraft, samt design av presentasjonsmateriale og kommunikasjon. Emnet konkluderer med utvikling av et produkt, en rapport og tilhørende kommunikasjonsmateriale.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:

  • Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
  • Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
  • Resultat fra designprosjekt.
  • Argumentasjon for valg og gjennomføring av den muntlige presentasjonen (som gjennomføres som arbeidskrav).
  • Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.

Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 stp) med: TRFE1000, BYFE1000, ELFE1000, DAFE1000, KJFE1000, MAFE1000, MEK1000, FO010A and FO010D.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Sensorordning

To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.