Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1111 Designhistorie, designteori og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design history, Design theory and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet helse i lys av et kommunikasjonsteoretisk perspektiv
- kan forklare hvordan helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner.
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjon kan påvirke somatikk og livserfaring, embodiment (kroppsliggjøring) og mestring
- kan gjøre rede for effektiv helsekommunikasjon med utvalgte målgrupper
- kan gjøre rede for hvordan kommunikasjons prosesser kan evalueres
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og benytte relevante teorier knyttet til helsekommunikasjon på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende relevant kunnskap om sammenhengen mellom psyke og soma for å oppnå kvalitet på helsekommunikasjon
- kan reflektere over og kritisk analysere egen rolle og eget ansvar i samhandling med bruker/pasient og pårørende
- kan reflektere over etiske utfordringer relatert til helsekommunikasjon
- kan anvende og tilpasse evalueringsmetoder på kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke kommunikasjon som sentralt redskap i helsearbeid
- kan praktisere tilpasset helsekommunikasjon
- kan bidra med nytenkning og innovasjon knyttet til kommunikasjon og relasjonsarbeid
Forkunnskapskrav
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
- Muntlig fremlegg i gruppe, 3-5 studenter, hver gruppe tildeles en problemstilling/oppgave innen mikrobiologi som presenteres i seminar.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig nasjonal eksamen under tilsyn.
- 4 timer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument (fra NOKUT) som legges på OsloMets digitale læringsplattform ved studiestart.
Detaljert læringsutbytte og faginnhold utarbeides årlig av NOKUT.
https://www.nokut.no/utdanningskvalitet/nasjonal-deleksamen/nasjonal-deleksamen-i-anatomi-fysiologi-og-biokjemi-afb/
Sensorordning
- 12 studiepoeng overlapp med SYKK1100/SYKP1100, SYBA1010, SYBAS1010 og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 studiepoeng
- 3 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK1110, SYKP1110 og SYKD1110 er fullt overlappende.
Emneoverlapp
BAPD1110 Designhistorie og designteori