EPN-V2

BALS3300 Bærekraftig styring i offentlig sektor Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainable management in public sector
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Samfunnet trenger kunnskap om bærekraftig styring i produksjonen av velferdsgoder. Det er behov for mer kunnskap og bedre ferdigheter for å utvikle og fornye offentlig sektor som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge muligheter for kommende generasjoner for å få dekket sine behov. Det er også innenfor forskning økende interesse for å undersøke hvordan bærekraft påvirker styring av virksomheter i offentlig sektor, både på kommunalt og statlig nivå. Dette emnet gir en innføring i teoretisk og praktisk utvikling innenfor bærekraftig styring og hvordan dette påvirker mål- og resultatstyring, budsjett og regnskap, finansiering, rapportering, regelverk, etikk og samfunnsansvar for å arbeide mot det grønne skifte i offentlig sektor.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Bred kunnskap om FNs bærekraftsmål med konsekvenser for offentlig sektor
  • Bred kunnskap om hvordan bærekraftig styring kan være et verktøy for å drifte og fornye offentlig sektor og utvikle en agenda som bidrar til en bærekraftig utvikling
  • God kunnskap om å tilpasse ulike styringsverktøy til bærekraftig styring
  • Grunnleggende kunnskap om risikostyring og internkontroll.
  • God kunnskap om bærekraftig finansforvaltning i offentlig sektor
  • God kunnskap om grønne inntekter i offentlig sektor
  • Grunnleggende kunnskap om grønne anskaffelser og investering
  • Bred kunnskap om rapportering i forhold til FNs bærekraftsmål i offentlig sektor
  • God kunnskap i bærekraftsregnskap med trippelbunnlinje
  • Grunnleggende kunnskap i etikk i bærekraftig styring
  • Bred kunnskap til regelverk som påvirker bærekraftig styring
  • Grunnleggende kunnskap om bærekraftig styring i privat sektor

Ferdigheter

Studenten

  • Kan vise hvordan styringsmodeller, budsjett, regnskap, etikk og samfunnsansvar kan anvendes for å lede offentlig virksomheter i en mer bærekraftig retning
  • Analysere, vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av bærekraftig styring i offentlig sektor
  • Kan rapportere relevant informasjon for måloppnåelse og resultater i bærekraftig styring
  • Kan utføre et mindre selvstendig forsknings- og utviklingsprosjekt med veiledning i tråd med etiske forskningsstandarder og akademiske krav innenfor bærekraftig styring i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for bærekraftig styring i offentlig sektor
  • Kan lage grunnleggende rapporter om bærekraftig styring i offentlig sektor

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner. Dette gjennomføres i en kombinasjon av fysisk oppmøte på campus og nettbasert.

Emnet krever at studentene deltar aktivt i undervisningen og arbeider med prosjektoppgaven. Det gis veiledning for studenter som ønsker det knyttet til problemstilling og utkast til prosjektoppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant oppgave om bærekraftig styring i offentlig sektor. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat med et omfang på 10 sider (+/- 10 prosent) eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere, vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av bærekraftig styring i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et nytt arbeidskrav med tilsvarende krav til struktur og omfang som for ordinært arbeidskrav én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Through this course, students acquire insight into theories, analysis methods, instruments and institutional details relating to the functioning of modern financial markets. The first half of the course is devoted to modern portfolio theory, including the capital asset pricing model, multifactor models and the arbitrage pricing model. In the second half we will look at different classes of financial products, including bonds, shares and derivatives.

Language of instruction is English.

Hjelpemidler ved eksamen

None.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • comprehensive knowledge of the theories that underly the modern portfolio theory
  • an advanced understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
  • advanced knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management, the capital asset pricing model (CAPM), and portfolio performance valuation

Skills

The student is capable of

  • using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
  • using relevant techniques to price a broad range of financial assets, including
  • finding and referring to information and academic material in finance theory
  • apply standard techniques in portfolio performance valuation

General competence

The student

  • can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
  • can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects
  • masters language and terminology of the academic field
  • can communicate about academic issues, analyses and conclusions in the field, both with specialists and the general public

Sensorordning

In class, the course includes:

  • Frontal lectures
  • Seminars
  • Time for students to work in groups on assigned problems

At home, the course requires that the student:

  • Work alone or in small groups on graded problem sets
  • Work alone or in small groups on non-graded assignments
  • Self study

Emneansvarlig

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: 4 problem sets, each including 4 to 10 short questions, on which the student can work in a group of three to four members.

The objective of the problem sets is to give students an opportunity to apply the theories discussed in class.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.