Programplaner og emneplaner - Student
BALS3000 Offentlige anskaffelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Procurement Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfagÅrsstudium i organisasjon og ledelseEnkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målgruppe
Studiets målgruppe er personer som ønsker kompetanse innen velferdsteknologi.
Opptakskrav
For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Retningslinjer for realkompetansevurdering:
Studiespesifikke krav
- Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende.
- I praksisen må søker ha arbeidet med mottakere av helse- og sosialtjenester, elever/studenter eller andre brukere av teknologi.
Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet
- Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret.
- Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse.
- Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis, deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
- Søkerne må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med minimum faget norsk (112 årstimer) og engelsk (140 årstimer) fra yrkesfaglige studieretninger i videregående skole eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Unntak fra språkkravene kan gjøres:
- dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller
- for søkere med 3-årig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Forkunnskapskrav
Studiet gir kompetanse på bachelornivå i forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.
Studiet, som består av ett obligatorisk emne, gjennomføres på deltid i løpet av ett semester. Det arrangeres to samlinger av fem dagers varighet, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timer per uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.
Læringsutbytte
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsopplegget er basert på individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet vil et viktig element være bruk av eksempler og løsning av praktiske oppgaver (caser). Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse oppgavene og rettskildematerialet som finnes på området.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på seks timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Trygve Gudmund Harlem Losnedahl