EPN-V2

BAL2200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods in the Social Sciences
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Forkunnskapskrav

Target group

This continuing education course is aimed at students working as journalists.

Admission

Admission requires Higher Education Entrance Qualification to Norwegian Universities, including proficiency in English (generell studiekompetanse). Norwegian language proficiency is not required.

Admissions are conducted in accordance with Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.

Qualified applicants will be admitted continuously until the course is full. Some study places may be reserved for students recruited by or through partners of OsloMet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
  • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
  • kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
  • velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy og til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner, og oppgaveløsning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få økt forståelse av fagstoffet gjennom samarbeid.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer. Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Elin Berg