EPN-V2

BAL1600 Offentlig rett Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Law
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter en innføring i offentlig rett. Hoveddelen omhandler alminnelig forvaltningsrett med fokus på rettsreglene som gjelder de fleste forvaltningsorganene og deres virksomhet. Emnet omfatter også temaer i kommunalrett med særlig innsikt i reglene om kommunen som organisasjon. Studenten får kunnskaper og forståelse for de rettslige sidene av forholdet mellom kommune og stat.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
  • oversikt over reglene som styrer oppgavefordelingen mellom stat og kommune og organiseringen av statlig forvaltning
  • inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven, reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse samt allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
  • inngående kunnskaper om kommunens organisering, delegasjon og kompetansetildeling

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og drøfte praktiske og teoretiske offentligrettslige problemstillinger
  • anvende relevante rettskilder og oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
  • forstå de rettslige sidene ved forholdet mellom stat og kommune

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ved bruk av juridisk metode innenfor emnets tematikk
  • forstå organisasjonsrettslige problemstillinger
  • strukturere juridisk fagstoff og skille det vesentlige fra det mindre viktige

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid i tillegg til undervisning i plenum og grupper. Oppgaveløsning står sentralt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å kunne beskrive og vurdere teoretisk og forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå barns bevegelsesutvikling og motoriske læring. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag for kritisk refleksjon over bruk av kartleggingsinstrumenter og utredning innen behandling og habilitering, helsefremmende og forebyggende arbeid. Involvering av barn, unge og deres familier i kartlegging- og målsettingsarbeid er sentralt.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver om barn og unges bevegelsesutvikling og motoriske læring
  • analysere og vurdere typisk og atypisk bevegelsesutvikling
  • gjøre rede for valg og bruk av kartleggingsinstrumenter som grunnlag for å beskrive motorisk funksjon og identifisere funksjonsvansker
  • gjøre rede for hva som danner basis for kliniske beslutningsprosesser i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av barn og unges bevegelse, aktivitet og deltakelse
  • kritisk reflektere og vurdere bruk av kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis og forskning
  • integrere teori, forskning og erfaringsbasert kunnskap i tillegg til barn, unge og familiers perspektiver i kartlegging av utvikling, funksjon og livssituasjon

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og kritisk reflektere over hvordan ulike forståelser av barn og barndom får konsekvenser for fysioterapeuters arbeid
  • vurdere og kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget for ulike tiltak og intervensjoner i fysioterapipraksis
  • identifisere og analysere faglige og etiske dilemmaer i utredning og kartleggingsarbeid

Sensorordning

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen er samlingsbasert med 2 ukesamlinger med 4 dager undervisning og en studiedag pr uke. Det er 4-6 uker mellom hver samling. På samlingene veksles det mellom forelesninger og studentaktive læringsformer i form av seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Utover den samlingsbaserte undervisningen inngår selvstudier og arbeid med eksamensoppgaven. Studentene har i løpet av studiet tilbud om å levere inn et utkast til eksamensbesvarelsen (ca. 1000 ord). Det vil bli gitt muntlig tilbakemelding på innleverte utkast fra lærer og medstudenter.

Emneansvarlig

Det er ingen arbeidskrav i emnet.