Programplaner og emneplaner - Student
BAL1000 Juridisk metode og forvaltningsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Legal Method and Administrative Law
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter en innføring i juridisk metode og forvaltningsrett. Juridisk metode handler om hva man bygger på og hvordan man resonnerer når man tar stilling til rettsspørsmål. Hovedinnholdet i emnet er alminnelig forvaltningsrett. Dette er rettsreglene som gjelder alle eller de fleste forvaltningsorganene og deres virksomhet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende forståelse for juridisk metode
- kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
- inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
- kjennskap til reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse
- kunnskaper om allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
- oversikt over kontrollordningene med forvaltningen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende lovteksten som rettskilde og drøfte og ta standpunkt til forvaltningsrettslige spørsmål på en forsvarlig juridisk måte.
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg sentralt fagstoff og anvende dette skriftlig i teoretiske og praktiske oppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i emnet består i hovedsak av forelesninger, gruppeundervisning og oppgaveløsning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal i løpet av emnet levere ett skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Lovdatas åpne nettsider og ukommenterte samlinger, utskrifter og særtrykk av lover og forskrifter. Dersom OsloMet har anskaffet eksamensversjonen av Lovdata Pro vil denne erstatte tilgangen til Lovdatas åpne nettsider.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Physiotherapists come into contact with people with unique life stories and different health conditions. The practice of professionally sound physiotherapy requires knowledge about the progression of illness and how illness affects cells, tissue and organs, as well as how to live with injuries, illnesses and/or loss function.This course addresses congenital or acquired injuries and illnesses with different prognoses of the nervous system, respiratory system and cardiovascular system. The competence to decide what measures to initiate to strengthen the patient’s health condition and restore functioning and participation is also contingent on the physiotherapist being able to integrate and critically assess knowledge from different sources. Person-centred physiotherapy also requires an understanding of the patient’s life story, perspective, experience and resources, as well as facilitation for user participation and shared decision making. Through practical training, the students will acquire clinical experience of cooperating with patients.
Emneansvarlig
Passed first year of the programme or equivalent