Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6200 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Application of new technologies and the development of learning tasks
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innenfor eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver/undervisningsopplegg basert på teknologien og digital kompetanse. Sentralt i dette emnet er profesjonsfelleskap, didaktisk tilrettelegging som fremmer kritisk tenkning og dybdelæring, simulering, ulike digitale verktøy og tjenester, dokumentasjon og vurdering av og for læring.
Forkunnskapskrav
For å kunne avlegge eksamen på ATEKO6200, må eksamen på ATEKO6100 være bestått
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
- kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
- kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
FerdigheterStudenten kan
- planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
- anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker
Generell kompetanseStudenten kan
- analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
- analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
- videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
Innhold
Ingen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
- Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 1500 ord +/- 10%, og med et tillegg på 500 ord pr student dersom den leveres fra en gruppe.
- Presentere et undervisningsopplegg om ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Refleksjoner over presentasjonen og diskusjoner med kollegaer dokumenteres ved en digital presentasjon, individuelt eller i grupper på 2-4 studenter. Omfanget på den digitale presentasjonen skal være 5-8 minutter, med et tillegg på 2 minutter pr student dersom den leveres fra en gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
- makroanatomisk: organ og organsystem
- mikroanatomisk: celler og vev
- beskrive ulike organers og organsystemers funksjoner i kroppen
- beskrive samspill mellom de ulike organsystemene
- forklare sentrale biokjemiske prosesser i den friske kroppen
- gjøre rede for fysiologi i de ulike organene og organsystemene
- gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
- skille mellom ulike typer mikroorganismers oppbygning og egenskaper
- beskrive hvordan ulike mikroorganismer påvirker helse og sykdom
- beskrive forebyggende tiltak for å unngå antibiotikaresistens
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle bred kunnskap om menneskekroppens anatomi og fysiologiske prosesser
- kan formidle kunnskap om biokjemiske prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- erkjenner at bred kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
- Muntlig fremlegg i gruppe, 3-5 studenter, hver gruppe tildeles en problemstilling/oppgave innen mikrobiologi som presenteres i seminar.
Opptakskrav
Individuell skriftlig nasjonal eksamen under tilsyn.
- 4 timer.