Programplaner og emneplaner - Student
ARKROM6100 Arkitektur og rom Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Architecture and Space
- Studieprogram
-
Arkitektur og romVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Som en del av vurderingen i emnet er det krav om obligatorisk deltakelse i blandt annet veiledningsgrupper, seminarer og presentasjoner. Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Forkunnskapskrav
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden, samt vurdering av prosjektoppgave skrevet i gruppe. Oppgavens omfang: 10 000 ord (+/- 20 %).
Studentene får veiledning av lærer gjennom hele prosessen. Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksis og i studiegruppen med og uten lærer til stede. Fravær på over ti prosent medfører at emnet vurderes til ikke bestått.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene skal få kunnskap om
- Den undersøkende journalistikkens samfunnsrolle
- Ulike digitale verktøy for å hente inn, behandle og analysere relevante data
- Faktasjekk, kildekritikk, (digitalt) kildevern, innsynsrett, relevante lovverk og tilsvar/samtidig imøtegåelse i undersøkende journalistikk
- Hvordan man organiserer en frilansøkonomi og enkeltpersonfortak som undersøkende journalist
Ferdigheter
Studenten kan
- Gjøre kildekritiske vurderinger og utøve kildevern
- gjøre avanserte søk for å hente inn kompleks informasjon fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
- skaffe seg innsyn og klage på avslag
- behandle informasjon systematisk, faktasjekke den og formidle den journalistisk i et klart og enkelt format
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ ikke bestått.
Både prosess, obligatoriske aktiviteter og prosjektoppgave må være vurdert til bestått for at bestått karakter skal kunne tildeles emnet.
Vurdering og eksamen
Vurdering gjennomføres av lærer ved universitetet.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er en individuell mappeeksamen bestående av alle mappeinnleveringene fra undervisningen. Det gis samlet karakter på eksamen.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved strykkarakter levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Sensorordning
Gradert skala A-F