Programplaner og emneplaner - Student
ARKROM6100 Arkitektur og rom Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Architecture and Space
- Studieprogram
-
Arkitektur og romVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.
Forkunnskapskrav
Skriftlig prosjekteksamen er et refleksjonsnotat med utgangspunkt i arbeidskravene. Notatet skal inneholde følgende:
- Vurdering av gjennomført undervisningsopplegg etter gitte kriterier
- Refleksjon over egen faglig utvikling og valgfagets plass i skolen
Besvarelsen skal være knyttet opp mot læringsutbytte for studiet og relevant teori. Omfang: 3500-4000 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen arkitektur og rom
- kjenner til idé- og planleggingsprosessen innen arkitektur og rom
- har kunnskaper om arkitektur, rom og byggeskikk
- har kunnskap om og kan analysere kompetansemål for arkitektur i gjeldende læreplaner
Ferdighet
Studenten
- kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen arkitektur og rom
- har ferdigheter innen ulike tegne- og presentasjonsteknikker og kan bruke digitale verktøy til visualisering av prosjekt og konstruksjon
- kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt - med arbeidstegninger og modeller av hus, interiør, uterom og miljø i målestokk
- kan analysere og utvikle eget undervisningsmateriell innen arkitektur og rom
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til ulike problemstillinger knyttet til arkitektur, rom og byggeskikk
- kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av arkitektur og rom knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
- har videreutviklet egen fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i fagområdet arkitektur og rom, blant annet med bruk av skolens nærmiljø i undervisningen
- kjenner til demokrati og brukermedvirkning i stedsutvikling
- har bevissthet om uterom, omgivelser og kulturlandskap relatert til skole, nærmiljø og samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ikke bestått
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern sensur. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:
1) Personlig og sosial kompetanse
- Selvinnsikt og kommunikasjon
- Oppmerksomhet på seg selv og andre
- Være en god rollemodell
2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer:
- Samhandling i trafikken
- Ansvar og risikoforståelse
- Folkehelse og miljø
Andre temaer:
- Førstehjelp og tiltak ved ulykke er særlig viktig kompetanse.
- Barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
- Trafikal kompetanse
- Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
- Trafikkpsykologi
- Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
- Øvelseskjøring og mengdetrening
3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse
- Analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
- Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
- Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
- Undervisningsplanlegging
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.