EPN-V2

ARK2500 Digital dokumentasjonsforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital recordkeeping
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell yrkesfaglig oppgave knyttet til entreprenøriell læring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes til undervisningen i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling. Dette skal dokumenteres i en digital prosessdokumentasjon.

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1800 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori, og reflektere over egen læring.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Forkunnskapskrav

14 dagers individuell hjemmeeksamen med utgangspunkt i emnets arbeidskrav, pensum og læringsutbytter. Omfang:3000 ord +/-10% + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god forståelse av arkiv- og dokumentasjonsbegrepet i en digital kontekst.
  • har grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
  • har god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5-standarden.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning av digitale arkiver
  • kan strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • kan anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT-, arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsstandarder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i dokumentasjonsforvaltningspraksis
  • har innsikt i rollen databaser og ER-modellering spiller i dokumentasjonsforvaltningsprosessen

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

Praksis

  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der hele mappen har en innsatsomfang som tilsvarer 23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom.

Mappen inneholder tre oppgaver:

  1. En praktisk oppgave med utgangspunkt i ER-modellering.
  2. En praktisk oppgave tilknyttet bruken av databaseteknologi innenfor arkivdanningen.
  3. Et skriftlig arbeid med utgangspunkt i pensum der arbeidet har et omfang på 7.600 - 10.000 tegn inkludert mellomrom. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Arbeidskravene i emnet kan videreføres og inkluderes i mappeksamen, forutsatt at de bearbeides.

Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlag for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.