Programplaner og emneplaner - Student
ARK1530 Dokumentasjonsforvaltning - funksjon og oppdrag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Records management functions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is grounded in the ongoing crises of development, education, and climate change, and the associated need to understand these phenomena and their possible transformation. The broad focus is on struggles for greater equality and justice across these dimensions. This focus includes struggles at multiple levels of scale, across different contexts, with attention to the history and causes of existing crises; their global North-South dimension; and key points of contestation. The course will elaborate theories on inequality and injustice, including theories of power, power structures, and resistance. This work examines the structural dynamics and agents involved in such struggles, and the potentials for agents of change to advance more just and equal futures. These include old and new social movements, how they relate to established power holders and institutions of power, and explorations of education as a site of social reproduction, contestation, and potential transformation.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om arkivteoretiske forutsetninger for arkivdanning
- har god forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i virksomheter
- har kunnskaper om ISO 15489
- har grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
- har kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
- kan gjøre rede for dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
- kan gjøre rede for og anvendelsen av Noark-standarden og ISO15489 i en norsk kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
- kan muntlig og skriftlig drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, diskusjoner, øvingsoppgaver, selvstudium og studiebesøk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være 1500 ord +/- 10%
Formålet med arbeidskravet er å øve seg på akademisk skriving og arkivfaglig formidling.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Hilde Lange